spot_img
spot_img

Mengaku kesalahan trafik dalam talian

spot_img

PUTRAJAYA (29 Jan): Pesalah trafik di Shah Alam atau Selangor boleh mengaku bersalah hanya dari depan komputer mereka tanpa hadir secara fizikal ke Mahkamah Majistret dengan pelaksanaan aplikasi e-PG (pengakuan bersalah elektronik) .

Projek perintis akan bermula dari 2 Februari hingga 5 Februari untuk kes yang didaftarkan di Mahkamah Majistret Shah Alam 3.

Dalam satu kenyataan hari ini, pejabat pendaftar Mahkamah Persekutuan mengatakan pihaknya berharap sistem ini dapat diperluas ke seluruh Semenanjung Malaysia menjelang 1 April, dan di Sabah dan Sarawak menjelang Jun tahun ini.

- Advertisement -

“Pandemik Covid-19 yang melanda negara dan dunia menuntut masyarakat untuk mengamalkan penjarakkan sosial dan mengelakkan tempat yang sesak. Sistem e-PG perintis akan dapat mengurangkan pertembungan fizikal dengan hadir ke mahkamah, dan ini akan menyelamatkan masa, wang ringgit dan seterusnya memastikan keselamatan dan kesihatan mereka.

“Badan kehakiman berharap inisiatif teknologi digital ini dapat meningkatkan pentadbiran keadilan dan memberikan akses keadilan kepada semua pihak,” katanya dalam kenyataan itu.

Walau bagaimanapun, e-PG tidak berlaku untuk saman atas kesalahan had laju, yang masih memerlukan pesalah yang datang secara fizikal ke pengadilan.

- Advertisement -

Orang ramai boleh memahami bagaimana sistem ini berfungsi, semak carta alir di https://ecourt.kehakiman.gov.my mulai 2 Februari.

Mahkamah telah melampirkan senarai 43 kesalahan lalu lintas yang boleh digunakan oleh orang awam atau pesalah lalu lintas menggunakan sistem e-PG.

Ini termasuk luput lesen lalu lintas, kesalahan yang berkaitan dengan lesen komersial dan swasta, lesen memandu, plat kenderaan, dan melanggar jalan pejalan kaki.

Lam Jian Wyn

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img