spot_img
spot_img

Apple 12 melonjak, HuaWei hancur

spot_img

SINGAPURA / SHANGHAI (28 Jan): Apple Inc mempengaruhi hampir seperempat dari pasaran telefon pintar global pada suku keempat, menjadikannya penjual telefon pintar terbesar di dunia, sementara jualan untuk Huawei jatuh apabila sekatan AS terhadapnya berlaku.

Data dari firma penyelidikan IDC menunjukkan penghantaran Apple melonjak 22% ke rekod 90.1 juta telefon pada suku itu, menjadikannya nombor satu untuk pasaran global 23.4%.

Data penghantaran diterima setelah syarikat teknologi gergasi AS melaporkan penjualan suku tahun pada percutian hari Rabu lalu, dengan pendapatan melintasi AS $ 100 bilion untuk pertama kalinya.

- Advertisement -

Apple mengeluarkan barisan iPhone 12, peranti berkemampuan 5G pertamanya, beberapa minggu kemudian, tetapi jumlah model dan penampilan baru yang diperluas memenuhi permintaan yang meningkat, terutama di China.

Penjualan di Tanah Besar China, yang merangkumi Hong Kong dan Taiwan, melonjak 57% pada suku tersebut.

“Kami mempunyai dua dari tiga telefon pintar paling laris di bandar China,” kata CEO Tim Cook kepada Reuters dalam sebuah wawancara, dan menambahkan bahawa “peningkatan khususnya mencatat rekod sepanjang masa di China.”

- Advertisement -

Apple mendapat tempat teratas dari Samsung Electronics yang menghantar 73.9 juta peranti pada suku tersebut, peningkatan tahun ke tahun sebanyak 6.2%.

Pengiriman Huawei merosot 42.4% pada suku ke 32.3 juta, kata IDC.

Pemain industri elektronik berteknologi China telah hancur setelah pentadbiran AS sebelumnya menyenaraihitamkannya atas alasan keselamatan negara, menghalang syarikat luar negara mendapat bekalan bahagian penting termasuk semikonduktor.

Huawei kini dalam perbincangan peringkat awal untuk menjual jenama telefon pintar premium P dan Mate, kata sumber dengan pengetahuan langsung mengenai perkara itu telah memberitahu Reuters, langkah yang dapat melihat syarikat itu akhirnya keluar dari perniagaan pembuatan telefon pintar kelas atas.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img