spot_img
spot_img

Trump isytihar darurat

spot_img

WASHINGTON (12 Jan): Presiden AS Donald Trump telah mengisytiharkan keadaan darurat di ibukota negara itu menjelang pelantikan Presiden Joe Biden pada 20 Januari, lapor agensi berita Sputnik.

“Hari ini, Presiden Donald J. Trump mengisytiharkan bahawa keadaan darurat ada di Daerah Columbia dan memerintahkan bantuan Persekutuan untuk melengkapkan usaha tindak balas Daerah kerana keadaan darurat akan membatalkan Perasmian Presiden ke-59 dari 11 Januari hingga 24 Januari 2021,” Rumah Putih mengatakan dalam siaran akhbar pada hari Isnin.

Sebelum itu pada hari Isnin, media melaporkan bahawa FBI memberi amaran bahawa protes bersenjata sedang dirancang di semua 50 ibu negara AS, termasuk bangunan Capitol AS, pada hari-hari terakhir menjelang perasmian Presiden terpilih Joe Biden pada 20 Januari.

- Advertisement -

Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Agensi Pengurusan Kecemasan Persekutuan (FEMA) diberi kuasa untuk membantu memastikan keselamatan awam dan melindungi harta benda sebagai sebahagian daripada usaha untuk mengurangkan ancaman bencana, kata siaran tersebut.

Pada 6 Januari, sekumpulan penyokong setia Trump menyerbu Capitol AS, bertembung dengan polis, merosakkan harta benda, dan melakukan huru-hara. Rusuhan itu berlaku setelah Trump mendesak penyokongnya untuk memprotes apa yang dia dakwa sebagai pilihan raya yang ditipu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img