spot_img
spot_img

Covid19 varian baru ada di Malaysia

spot_img

KUALA LUMPUR, 11 Jan – Varian coronavirus yang mudah berjangkit dan lebih merbahaya telah dikesan di sini, kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah hari ini.

Dia mengatakan varian yang diberi nama “UK B.1.1.7” itu dikenal pasti dari sampel yang diambil dari seorang pesakit yang pernah ke UK pada bulan Disember 2020.

“Pelancong itu positif pada 28 Disember 2020 dan telah diasingkan untuk rawatan lebih lanjut,” kata Dr Noor Hisham dalam satu kenyataan.

- Advertisement -

Dr Noor Hisham mengatakan kementerian telah memantau kedatangan dari negara-negara yang telah dilaporkan terdapat varian UK, seperti Belanda, Singapura, Turki, Filipina dan India selain UK sendiri.

“Walaupun mutasi UK B.1.1.1.7 tidak menyebabkan gejala yang teruk, ia dapat merebak dengan mudah dan cepat,” jelasnya.

Varian ini pertama kali dikenal pasti di UK pada bulan September yang lalu dan telah membimbangkan pihak berkuasa kesihatan di seluruh dunia kerana sifatnya yang cepat tersebar.

- Advertisement -

Ia diperkirakan berjangkit sebanyak 70 peratus lebih banyak daripada varian lain yang dikenal pasti sebelumnya.

Penyebaran itu menyebabkan negara jiran Eropah menutup sempadan dengan UK dalam usaha untuk mencegah varian itu merebak ke seluruh benua itu.

Walaupun pada awalnya dikhuatiri varian tersebut tidak mempunyai vaksin seperti Covid-19, Organisasi Kesihatan Sedunia mengatakan bahawa varia baru itu cukup mirip dengan varian yang sedia ada, dan vaksin yang ada kini akan berkesan terhadapnya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img