spot_img
spot_img

Zeti nafi tuduhan terima duit 1MDB

spot_img

KUALA LUMPUR (31 Dis): Bekas gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) Tan Seri Dr Zeti Akhtar Aziz hari ini menafikan dakwaan bahawa dia dan keluarganya telah menerima dana dari 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

“Saya melihat dengan penuh teliti laporan media yang tidak benar baru-baru ini terhadap saya dan keluarga saya dan hubungan palsu yang dibuat dengan 1MDB. Isu-isu yang berkaitan dengan 1MDB telah disiasat secara menyeluruh dan teliti oleh pihak berwajib, iaitu BNM, PDRM (Polis Diraja Malaysia) dan SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia).

“Saya telah memberikan kerjasama sepenuhnya dan memberikan PDRM dan SPRM semua maklumat yang diperlukan berkaitan dengan siasatan rasmi mengenai 1MDB dan mantan perdana menteri. Saya tidak dapat membuat pernyataan lebih lanjut kerana saya berpotensi menjadi saksi dalam perbicaraan jenayah yang sedang berlangsung oleh mantan perdana menteri itu. Oleh itu, pada pandangan saya, ini adalah gangguan terhadap perbicaraan yang sedang berlangsung dan berpotensi sebagai penghakiman bagi saya untuk membuat sebarang kenyataan pada masa ini.

- Advertisement -

“Saya ingin mengulangi bahawa keluarga saya dan saya tidak pernah menerima sejumlah wang daripada 1MDB. Tuduhan terhadap saya dan keluarga sama sekali palsu dan berniat jahat,” katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada malam Tahun Baru.

Zeti, yang kini menjadi ketua pengurus aset negara terbesar di Malaysia, Permodalan Nasional Bhd, mengeluarkan kenyataan itu setelah portal Malaysia Today, yang dikendalikan oleh blogger Raja Petra Kamaruddin, mendakwa dalam sebuah posting pada 28 Disember bahawa beberapa ahli keluarganya telah menerima lebih dari RM100 juta dari ahli perniagaan buruan Low Taek Jho, atau Jho Low. Penyiasat mengatakan Low adalah dalang di sebalik skandal 1MDB.

Sementara itu, portal berita Free Malaysia Today, melaporkan bahawa suami dan dua anak lelaki Zeti mengakui mengetahui mengenai wang tersebut dalam pernyataan berkanun (SD) yang ditandatangani pada bulan Mac tahun lalu. Wang itu ada dalam akaun Cutting Edge Industries di Singapura, dan ketiga-tiganya mengaku sebagai pemilik akaun yang berfaedah, tulisnya awal hari ini. FMT juga mengatakan bahawa SD, yang dilihatnya, telah disahkan sebagai sah oleh peguam yang mengesahkan.

- Advertisement -

SD, itu ditulis, juga menyatakan bahawa suami dan anak lelaki Zeti telah sepakat untuk menyelesaikan perjanjian dengan kerajaan Singapura untuk mengembalikan wang dalam akaun mereka kepada 1MDB, sebagai imbalan untuk Singapura membatalkan siasatan.

Di tengah-tengah pendedahan itu, bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, yang telah disabitkan atas beberapa tuduhan rasuah berhubung penyalahgunaan wang berjumlah RM42 juta dari bekas anak syarikat 1MDB, menekan Zeti untuk menjawab tuntutan tersebut.

Najib dijatuhi hukuman penjara 12 tahun kerana penyalahgunaan kuasa, dan 10 tahun penjara untuk setiap enam tuduhan pengubahan wang haram dan pecah amanah. Hukuman – untuk berjalan serentak – telah ditangguhkan sementara menunggu rayuannya.

 

Edit daripada Tan Choe Choe – The Edge

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img