spot_img
spot_img

Penyewa berbangsa India tidak menjadi pilihan tuan tanah

spot_img

KUALA LUMPUR, 23 Dis – Malaysia tidak mempunyai undang-undang yang secara khusus menangani diskriminasi kaum, kata seorang peguam dalam sebuah forum mengenai isu etnik India yang ditolak tuan tanah di negara ini.

Peguam Syahredzan Johan mengatakan bahawa Artikel 8 (2) Perlembagaan Persekutuan yang melarang diskriminasi antara kaum, antara lain, telah diputuskan oleh mahkamah Malaysia untuk hanya berlaku pada situasi yang melibatkan kerajaan dan seorang individu, dan bukannya di antara dua warganegara atau orang awam.

“Pasal 8 (2) telah diputuskan oleh undang-undang kita , jika ada diskriminasi oleh pihak kerajaan terhadap anda, maka anda boleh mengambil tindakan kerana hak anda telah dilanggar, tetapi tidak antara sesama orang awam”.

- Advertisement -

“Namun, jika ada diskriminasi antara warga negara atau sektor swasta, maka Pasal 8 (2) menurut keputusan pengadilan tidak akan berlaku,” katanya dalam sebuah forum online malam tadi.

Di bawah Artikel 8 yang merangkumi jaminan kesaksamaan, Artikel 8 (2) antara lain memperuntukkan bahawa tidak akan ada diskriminasi terhadap rakyat Malaysia hanya dengan alasan seperti agama atau bangsa dalam undang-undang apa pun atau dalam pelbagai perkara seperti pelantikan pekerjaan di bawah pihak berkuasa awam atau pentadbiran undang-undang mengenai pembelian, pemegangan atau penjualan harta tanah – melainkan jika dibenarkan oleh Perlembagaan Persekutuan.

“Jadi apa maksudnya adalah bahawa di bawah Perlembagaan Persekutuan, sebenarnya tidak ada peruntukan yang menangani diskriminasi antara individu di sektor swasta. Itulah sebabnya kita selalu melihat keadaan ketika orang mengatakan ada diskriminasi dalam pekerjaan atau sewa hartanah kerana pada waktu ini, di bawah Perlembagaan Persekutuan ia tidak melanggar undang-undang, tidak dilarang dan kita juga tidak mempunyai undang-undang khusus untuk menangani diskriminasi antara individu, ”tambahnya.

- Advertisement -

Syahredzan mengatakan ada situasi di mana diskriminasi dibenarkan seperti tuan tanah wanita yang hanya mencari penyewa wanita, berbeza dengan diskriminasi yang tidak adil berdasarkan bangsa yang katanya tidak dapat dibenarkan dan tidak mempunyai asas.

Dia menyatakan bahawa Majlis Perundingan Perpaduan Nasional sebelumnya telah menyusun undang-undang yang diusulkan termasuk satu yang menampilkan mekanisme di mana aduan diskriminasi dapat dibawa ke pengadilan untuk ditangani, tetapi ini kemudian ditangguhkan kerana ianya sukar.

Syahredzan juga mengatakan bahawa Malaysia tidak memiliki satu undang-undang pusat yang secara khusus menangani hubungan antara tuan tanah dan penyewa, tetapi mempunyai undang-undang yang berbeza yang dapat berlaku seperti kontrak dan langkah-langkah untuk mendapatkan kembali kawalan harta tanah, mencatat: satu undang-undang untuk menangani tuan tanah dan penyewa, kita juga dapat melihat bagaimana menangani masalah diskriminasi ketika menyewa harta tanah. ”

Syahredzan bercakap dalam “Forum Mengenai Diskriminasi Kaum dalam Hartanah Sewa” dalam talian.

Bagaimana orang India terjejas dan mengapa diskriminasi itu berlaku?

Semasa forum tersebut, penganalisis perniagaan Pingalayen Rabinthra Kumar berkongsi hasil analisisnya dari data dari semua senarai harta tanah yang ada di laman web ibilik.my di Kuala Lumpur dan Selangor pada 19 Oktober 2020 yang berjumlah 9,956 penyenaraian, yang menurutnya melalui pengalamannya sendiri dalam menghadapi diskriminasi kaum sebagai orang India oleh tuan tanah sejak berpindah dari Alor Setar, Kedah ke Kuala Lumpur setelah tamat SPM.

Dia mengatakan dia hampir berputus asa pada tawaran pekerjaan pertamanya di Lembah Klang kerana kesusahan dalam mencari bilik untuk disewa dalam masa yang terdekat.

Sambil mengatakan bahawa dia menghormati hak tuan tanah untuk memilih siapa penyewa mereka, dia meminta pertimbangan yang lebih baik dari tuan tanah dan bukannya menyekat sewaan kepada calon penyewa hanya kerana etnik mereka, kerana mereka tidak mempunyai kawalan atau tidak ada pilihan.

Walaupun mengakui bahawa etnik lain juga mungkin menghadapi diskriminasi ketika mencari rumah sewa, Pingalayen mengatakan analisisnya adalah untuk menengahkan diskriminasi terhadap orang India.

Berdasarkan analisis data pada 19 Oktober, 45 peratus senarai hartanah sewa di Lembah Klang telah secara terang-terangan menolak penyewa India sementara hanya 19 peratus yang menerima orang India dan selebihnya 37 peratus yang tidak menyenaraikan pilihan etnik tetapi masih menghasilkan menolak kaum itu walaupun telah berjanji untuk melihat hartanah itu.

Data juga menunjukkan lokasi yang lebih dekat dengan pusat bandar di Kuala Lumpur mempunyai peratusan senarai yang lebih sedikit terbuka untuk orang India sementara lokasi lebih jauh seperti Shah Alam dan Cyberjaya akan mempunyai peratusan penyenaraian yang lebih tinggi untuk orang India.

Selain kehilangan peluang mencari bilik untuk disewa di lokasi berhampiran KL, analisis data menunjukkan bahawa penyewa India juga cenderung perlu membayar lebih banyak berbanding etnik lain untuk jenis bilik yang sama atau lokasi yang sama, dengan rata-rata orang India membayar lebih 19 peratus atau RM107 lebih banyak di Lembah Klang jika dibandingkan dengan orang bukan India.

Ketika membaca komen dalam talian di laman berita Malaysiakini bagi mereka yang merasakan tuan tanah membeza-bezakan penyewa India, dia memfokuskan kepada tiga “alasan” atau “alasan” paling utama, iaitu kebersihan atau persepsi penyewa India selalu menimbulkan kekacauan , atau menjadi pembayar sewa yang teruk yang tidak membayar sewa tepat pada waktunya, atau menjadi penyewa buruk yang tidak menjaga harta benda.

Pingalayen mengatakan bahawa stereotaip seperti itu merupakan penilaian tidak adil untuk orang India sebagai sebuah kumpulan secara keseluruhan.

“Ini lucu kerana saya tahu anda mungkin bersetuju dengan semua ini, tetapi semua stereotaip dan persepsi negatif terhadap orang India berubah apabila anda memutuskan untuk pergi mencari nasi daun pisang atau pergi berjumpa doktor India di sebuah klinik, semuanya stereotaip tiba-tiba hilang, tetapi entah bagaimana ketika ingin menyewa, iia menjadi sukar bagi kaum India, ”katanya yang berkata ini adalah stereotaip.

Dia mempersoalkan mengapa beberapa pengalaman buruk atau beberapa “pisang buruk” di kalangan penyewa India digunakan untuk menentukan keseluruhan bangsa itu.

Daripada membeza-bezakan berdasarkan kaum, Pingalayen mengatakan tuan tanah harus memilih calon penyewa mereka dengan melihat kemampuan mereka untuk membayar sewa, dan faktor-faktor seperti apakah mereka dapat mengurus unit tersebut dan jika mereka tidak mengganggu jirannya .

Percaya bahawa stereotaip perkauman di Malaysia telah dibangun selama bertahun-tahun, dia mendesak agar tuan tanah menunjukkan sedikit kepercayaan: “Semua stereotaip ini, ia telah ditanamkan di dalam pemikiran, itu adalah kesalahan komuniti, perkara sosial, kami berharap beri kami peluang untuk menunjukkan kepada anda bahawa tidak semua penyewa India buruk, hanya sebilangan mereka yang merosakkan reputasi kami. ”

Penyelesaian praktikal dan cekap yang dapat dilakukan oleh kerajaan dengan mudah.

Dalam forum yang sama, ADUN Bukit Gasing Rajiv Rishyakaran mengatakan bahawa dia juga menghadapi diskriminasi ketika berpindah dari Subang Jaya ke Petaling Jaya beberapa tahun yang lalu dan telah tinggal di tiga rumah berbeza di Petaling Jaya.

Dalam proses mencari harta tanah untuk disewa, Rajiv mengatakan etniknya ditutup banyak pintu dan bahawa dia tidak mendedahkan kedudukan jawatan ADUNnya untuk mendapat hak istimewa untuk membuat janji, dengan menyatakan: “Dalam kes saya, setelah beberapa ketika menjadi lebih mudah untuk memiliki pembantu wanita Cina saya untuk membuat temujanji telefon untuk bertanya sama ada hartanah itu masih ada dan adakah waktu temujanji dapat diatur, itulah cara saya mendapatkan rumah sewa. ”

Rajiv berkata, penyelesaian bagi kedua penyewa yang kecewa dengan diskriminasi dan tuan tanah yang ingin melindungi hak harta mereka dengan memilih penyewa akan datang dengan dua cara, iaitu Parlimen menggubal undang-undang anti diskriminasi dan langkah praktikal untuk memperkenalkan pengadilan bagi tuan tanah dan penyewa untuk menangani gejala atau punca diskriminasi kaum dalam menyewakan hartanah mereka.

“Kami juga melihat tuan tanah India juga tidak mahu penyewa India. Ini menunjukkan bahawa ia melampaui diskriminasi kaum, ”katanya ketika mengatakan undang-undang dapat membantu mengurangi diskriminasi tersebut.

Rajiv mengatakan jalan keluar adalah untuk ke mahkamah untuk menguatkuasakan tindakan – terhadap penyewa yang tidak baik seperti mengusir mereka yang belum membayar sewa atau terhadap tuan tanah yang tidak berjaya mengembalikan deposit setelah penyewa keluar atau gagal menjaga harta benda sebagaimana kontrak – sangat mahal dan memakan masa kerana boleh memakan waktu berbulan-bulan atau lebih lama, mengatakan hanya undang-undang akan dapat memberikan keputusan secara cepat tanpa kos.

Dia mengatakan bahawa pengadilan antara tuan tanah dan penyewa adalah hal yang biasa di banyak negara, dan bahawa Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan sendiri sudah berpengalaman dengan pengadilan melalui dua tribunal yang ada – Tribunal untuk Tuntutan Pembeli Rumah dan Tribunal Pengurusan Strata.

“Mari kita selesaikan masalah segelintir penyewa buruk ini, jadi kita semua tidak diseret bersama, jadi tuan tanah tidak perlu menggunakan diskriminasi untuk melindungi aset mereka, “Katanya, sambil menunjukkan bahawa undang-undang seperti itu akan saling menguntungkan tuan tanah dan penyewa.

“Ini bukan soal mengambil hak anda untuk memilih penyewa, ini tentang memberi anda platform, semua tuan tanah di sana yang sangat cemas dan marah, undang-undang seperti itu sebenarnya menolong anda, kerana anda mungkin menghadapi masalah dengan penyewa tanpa mengira bangsa, jadi terapkan idea pengadilan supaya anda dapat menanganinya.

“Saya percaya setelah satu, dua, tiga tahun sebuah tribunal telah wujud dan telah menjalankan pengadilan untuk menangani masalah, keperluan untuk profil penyewa mengikut kaum, keperluan untuk profil penyewa mungkin oleh agama akan mulai berkurang, kerana jika ada masalah, ia akan ditangani, ”katanya.

Meminta Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan untuk menerima idenya sejak minggu lalu tentang undang-undang antara tuan tanah dan penyewa, dia mengatakan bahawa cadangan Undang-Undang Penyewaan Kediaman yang sedang disusun oleh kerajaan harus menyertakan mekanisme seperti pengadilan untuk menyelesaikan masalah seperti penyewa yang tidak membayar atau melanggar perjanjian penyewaan.

Rajiv mengesahkan bahawa kementerian masih belum memberikan jawapan mengenai idea undang-undang itu.

Ketika ditanya semasa forum idea untuk “menyenaraihitam” penyewa buruk pada dasarnya dengan mempunyai laporan mengenai rekod prestasi mereka sebagai penyewa seperti sistem yang ada di Malaysia yang mengesan kelayakan kredit individu, Rajiv mengatakan bahawa ini dapat melengkapkan idea undang-undang, tetapi di pada masa yang sama mengatakan ini mungkin lebih sesuai untuk penyewa lama dan bukannya pelajar atau siswazah baru atau penyewa kali pertama yang tidak seharusnya didiskriminasi kerana kekurangan rekod prestasi dalam menyewa.

Syahredzan mengingatkan agar tidak menggunakan sistem senarai hitam seperti itu sendiri kepada penyewa atau tuan tanah untuk mengelakkan situasi seperti nama dimasukkan ke dalam sistem kerana dendam, mengatakan ia harus menyimpan rekod.

Syahredzan juga mengatakan bahawa Undang-Undang Penyewaan Kediaman yang dicadangkan oleh kerajaan tidak akan benar-benar menyelesaikan masalah diskriminasi dan akan menjadi sedikit masalah jika hanya undang-undang untuk memusatkan semua aspek yang berbeza yang berkaitan dengan penyewaan tanpa mengutamakan pengadilan.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img