spot_img
spot_img

Vaksin Covid19 tiba Februari 2021

spot_img

KUALA LUMPUR (19 Dis): Kerajaan menjangkakan akan menerima vaksin Covid-19 yang pertama dari Pfizer pada Februari tahun depan, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Katanya, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin memberitahu Kabinet ini dalam satu pertemuan baru-baru ini.

“Kami menjangkakan penghantaran pertama itu akan dilakukan pada bulan Februari dan ini adalah jumlah awal … bekalan akan berlanjutan hingga akhir 2021.

- Advertisement -

“Persediaan awal akan digunakan untuk memvaksinasi barisan hadapan dan kelompok yang terkesan terhadap Covid-19,” kata Mohamed Azmin, Anggota Parlimen Gombak, kepada wartawan setelah menghadiri program di daerah tersebut di sini hari ini.

Mohamed Azmin berkata, kerajaan berusaha membeli vaksin Covid-19 dari beberapa syarikat farmasi lain.

“Kerajaan sedang berusaha untuk mendapatkan bekalan vaksin yang lebih besar untuk memenuhi keperluan kita. Kerajaan akan mengambil nasihat Kementerian Kesehatan mengenai peratusan orang yang perlu diberi vaksin, ”tambahnya.

- Advertisement -

Pada 24 November, Malaysia mengumumkan bahawa ia telah memperoleh bekalan awal sebanyak 12.8 juta dos vaksin dari Pfizer, cukup untuk memberi imunisasi percuma kepada 6.4 juta rakyat Malaysia atau 20% penduduk.

Penyampaian pertama satu juta dos akan dibuat pada suku pertama tahun depan, yang diikuti oleh 1.7 juta dos (suku kedua), 5.8 juta dos (suku ketiga) dan 4.3 juta dos (suku keempat).

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img