spot_img
spot_img

Hakim bertukar untuk perbicaraan peguam UMNO – 1MDB

spot_img

KUALA LUMPUR (18 Dis): Penasihat undang-undang Umno, peguam Datuk Mohd Hafarizam Harun, yang dibicarakan atas tiga tuduhan pengubahan wang haram kerana didakwa menerima dana haram RM15 juta daripada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak pada tahun 2014 dan 2015, mengalami perubahan hakim Mahkamah Sesyen yang mendengar kes itu.

Pada mulanya, perbicaraan ditetapkan di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen Azman Ahmad tetapi setelah pemindahannya, kes itu akan didengar di hadapan Hakim Ahmad Kamar Jamaludin.

Timbalan Pendakwa Raya (DPP) Datuk Ishak Mohd Yusoff memberitahu Hakim Ahmad Kamar bahawa pihak pendakwaan tidak dapat memberikan keterangan saksi kepada pihak pembelaan kerana mereka menghadapi masalah untuk menemubual saksi akibat sekatan dalam perjalanan kerana perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB).

- Advertisement -

“Akibatnya, kami memohon kepada pengadilan untuk memberikan tarikh untuk sebutan lain dalam sebulan agar pihak pendakwaan menyelesaikannya.

“Walaupun PKPB ditamatkan minggu lalu, pihak pendakwaan tidak dapat menyelesaikan perbicaraan dengan mereka,” katanya.

Peguam Mohd Hafarizam Datuk Hasnal Rezua Merican mengatakan mereka tidak menolak perkara itu.

- Advertisement -

Dengan ini, Hakim Ahmad Kamar menetapkan 5 Februari 2021 untuk sebutan di hadapannya.

Sebelum ini, pihak pendakwaan pada 3 Ogos menarik balik kedua-dua pertuduhan itu sebelumnya dan membebaskan Mohd Hafarizam dengan tiga tuduhan kerana menerima wang daripada Najib yang dikatakan berasal dari sumber yang berkaitan dengan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) melalui tiga pemeriksaan melalui akaun pelanggan firma guamannya.

Tuduhan pertama melibatkan RM7.5 juta dan dibuat di bawah Seksyen 4 (1) (a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pembiayaan Anti-Keganasan dan Hasil Kegiatan Tidak Sah 2001 (AMLATFPUA).

Sementara itu, caj kedua dan ketiga, masing-masing melibatkan deposit berjumlah RM4 juta dan RM3.5 juta, dibuat berdasarkan Seksyen 4 (1) (b) AMLATFPUA yang telah dipinda.

Seksyen 4 (1) (a) memperuntukkan denda tidak lebih dari RM5 juta atau penjara tidak lebih dari lima tahun atau kedua-duanya, sementara Seksyen 4 (1) (b) memperuntukkan hukuman penjara tidak lebih dari lima tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali jumlah hasil daripada aktiviti haram atau RM5 juta, mana yang lebih tinggi.

Sebab bahagian berasingan digunakan untuk caj adalah kerana tahap pertama deposit dibuat pada bulan April 2014 ketika Seksyen 4 (1) (a) berlaku, sedangkan bahagian kedua dan ketiga telah direkodkan antara November 2014 dan Februari 2015 – setelah akta itu dikemas kini untuk merangkumi Seksyen 4 (1) (b).

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img