spot_img
spot_img

China masih pilihan no.1 pelabur dunia

spot_img

(18 Dis): Untuk semua usaha untuk menyekat ekonomi China dari AS dan sekutunya, syarikat asing terus mencurahkan wang ke negara Asia itu.

Pandemik koronavirus dan ketegangan perdagangan telah meyebabkan berisiko untuk terlalu bergantung pada China, mendorong beberapa negara mempertimbangkan untuk melabur atau bekerjasama dengan negara itu, kerana takut potensi pengaruh buruk terhadap pelaburan.

Namun data rasmi terkini dari China menunjukkan perkara itu tidak berlaku. Pelaburan asing baru berada di landasan yang tepat untuk mencatat rekod sebaliknya dari buruk pada tahun 2020, mencapai 94% daripada jumlah keseluruhan tahun lalu pada akhir November, menurut data Kementerian Perdagangan yang dikeluarkan minggu ini.

- Advertisement -

Bukan hanya itu yang membantu mendorong pemulihan ekonomi, tetapi dengan China mengurangkan halangan pelaburan dan kuasa ekonomi satu-satunya yang besar yang mungkin berkembang tahun ini, pelaburan akan terus mengalir ke negara ini.

“AS dan firma asing lain akan terus melabur di China kerana ia kekal sebagai salah satu ekonomi paling tahan semasa wabak global dan kerana potensi pertumbuhan masa depan tetap kuat berbanding kebanyakan ekonomi utama yang lain,” kata Adam Lysenko, seorang penganalisis di Rhodium Group yang meneliti pelaburan China.

Lonjakan pelaburan berlaku walaupun ketidakpastian politik yang berterusan untuk syarikat asing. Pentadbiran Trump telah meningkatkan ketegangan dalam beberapa bulan terakhir, dengan meletakkan sekatan terhadap perniagaan China, terutama di sektor teknologi. Dasar China terhadap pentadbiran Biden Presiden baru, masih belum jelas. Dan perjanjian pelaburan antara Kesatuan Eropah dan China belum ditandatangani, walaupun hampir direalisasikan.

- Advertisement -

Bisnes baru

China membuat usaha yang lebih besar untuk meningkatkan pelaburan asing. Kerajaan minggu ini menerbitkan senarai sektor yang dipendekkan di mana akses pasaran dibatasi, dan juga mengatakan beberapa perniagaan antarabangsa akan dapat memanfaatkan sokongan kewangan.

Walaupun tercetusnya wabak dan penguncupan ekonomi yang belum pernah terjadi sebelumnya pada suku pertama, hampir 19,000 firma asing baru ditubuhkan dalam tujuh bulan pertama tahun ini, kata para pegawai pada bulan Ogos.

Industri automobil adalah aktiviti yang dilihat semakin meningkat. China sudah menjadi pasaran kereta terbesar di dunia sebelum koronavirus, dan walaupun penjualan dijangka turun untuk tahun ketiga tahun ini, syarikat global masih mencari permintaan di China untuk meningkatkan hasil perolehan mereka.

Pelan pelaburan terkini dari pembuat kereta

Ketua pegawai eksekutif Daimler AG mengatakan dalam wawancara dengan Financial Times pada bulan September bahawa syarikat itu akan melabur di China, bukan di Jerman, dan bulan lalu mengumumkan rancangan AS $ 415 juta untuk membina trak berat di China.

Tesla Inc memulakan pengeluaran di kilang pertamanya di China pada bulan Januari. Nissan Motor Co berharap pada pemulihan permintaan China untuk mengimbangi kerugian di pasaran negara lain, bertujuan untuk meningkatkan kapasiti output sekitar 30% tahun depan, lapor akhbar Yomiuri pada bulan Oktober

Di sektor kewangan, syarikat-syarikat seperti UBS AG, Daiwa Securities Group dan Goldman Sachs Group telah mengambil alih usaha sama mereka di China, atau ingin melakukannya ketika industri ini terus dibuka.

Pada masa yang sama, rekod dana asing bernilai AS $ 214 bilion telah mengalir ke bon dan saham China dengan hasil yang lebih tinggi tahun ini. Mata wang itu cenderung terus meningkat tahun depan terhadap aliran tersebut, walaupun ketika AS melarang syarikat China ke negara itu, berusaha menghentikan dana pencen yang melabur dalam syarikat China, dan meluluskan undang-undang yang dapat menghentikannya disenaraikan di bursa saham AS.

Kekal

Tinjauan perniagaan baru-baru ini menunjukkan banyak syarikat Eropah dan Amerika tetap berada di China, walaupun terdapat banyak panggilan dari pelbagai ahli politik untuk mempelbagaikan operasi mereka atau pulang. Lebih daripada tiga perempat daripada 200 pengilang AS di sana dan sekitar Shanghai mengatakan mereka tidak berniat untuk memindahkan pengeluaran dari China, menurut tinjauan pada bulan September.

Kerajaan Jepun, Korea Selatan dan Taiwan telah menerapkan kaedah untuk membantu mengurangi pergantungan ekonomi mereka pada rantai bekalan dan pengeluaran dari China.

Taiwan mempunyai rancangan jangka panjang untuk menarik pulang modal dari China, walaupun syarikat terus meningkatkan pelaburan mereka ke tanah besar itu juga.

Di Jepun, kerajaan mulai membayar pada syarikat pada tahun ini untuk melabur di tempatan atau di negara Asia Tenggara lain, walaupun ada sedikit tanda bahawa subsidi tersebut menyebabkan syarikat-syarikat menarik diri dari China setakat ini.

“China tidak perlu risau atau tidak berpuas hati,” kata duta baru Jepun di Beijing, Hideo Tarumi, kepada Phoenix TV bulan lalu. “Kami tidak meminta syarikat Jepun menarik diri dari China, tetapi untuk mengurangkan risiko.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img