spot_img
spot_img

KKMM sentiasa peka terhadap industri kreatif

spot_img

KUALA LUMPUR (15 Dis): Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) akan sentiasa menyokong semua usaha dan inisiatif untuk memperkuat industri kreatif tempatan, yang dilanda wabak Covid-19.

Dalam hubungan ini, Menteri Datuk Saifuddin Abdullah menggesa semua pengamal industri agar bijak menggunakan peluang dan sokongan yang diberikan oleh kementerian dan Perbadanan Pembangunan Filem Nasional Malaysia (Finas) untuk mengembangkan industri kreatif dan filem tempatan.

“Saya harap semua pihak bekerjasama untuk menghasilkan karya kreatif yang berkualiti dan menghidupkan semula industri, sejajar dengan objektif kami untuk menaikkan industri ini ke pentas antarabangsa,” katanya ketika melancarkan teater dalam talian ‘Rasa’ di sini hari ini.

- Advertisement -

Teater, yang diarahkan oleh Fauziah Nawi, adalah yang pertama dipentaskan dalam talian berdasarkan norma baru. Ia akan berlangsung mulai esok hingga 22 Disember.

Teater, berdasarkan karya karya Allahyarham Datuk Usman Awang, dihasilkan oleh Sanggar Teater Fauziah Nawi (STEFANI) dengan kerjasama Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN), Gagasan Transformasi Anak Seni (GTAS) dan Institut Malaysia Terjemahan & Buku (ITBM).

Ini menceritakan kisah pertengkaran antara laksamana Hang Tuah dan Hang Jebat atas nama kesetiaan kepada raja, dan pengorbanan untuk menegakkan keadilan.

- Advertisement -

Ini juga menampilkan tema mempertahankan agama, bangsa dan negara seseorang, serta pengkhianatan – yang membawa kepada penindasan orang asli.

Teater ini juga mengumpulkan skrip dan puisi dari Usman Awang, seperti ‘Keyakin’, ‘Kekasih’, ‘Matinya Seorang Pahlawan’ dan ‘Uda dan Dara’.

Teater ini akan ditayangkan secara dalam talian di ‘www.cloudtix.co’ dan tiket boleh dibeli di https://www.cloudtheatres.com/shows/rasa.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img