spot_img
spot_img

Elon Mask mahu lagi $92 bilion dana untuk SpaceX

spot_img

(15 Dis): Pengasas Space Exploration Technologies Corp. Elon Musk sedang berbincang dengan pelabur untuk mengumpulkan satu lagi dana dan berusaha untuk menggandakan penilaiannya sebanyak $ 92 bilion, lapor Business Insider.

Perbincangan masih di peringkat awal, dengan SpaceX ingin menutup pembiayaan pada Januari ini, kata Business Insider pada Isnin semalam, dengan menyebut sumber yang mengetahui perkara itu. Pencipta roket itu mungkin tidak dapat meyakinkan para pelabur bahawa penilaiannya harus meningkat dua kali ganda dari tahapnya dalam perjanjian yang ditutup kira-kira empat bulan lalu, kata sumber itu.

SpaceX, yang mengumpulkan $ 1.9 bilion pada bulan Ogos lalu, tidak segera memberi komen berkenaan perkara di atas.

- Advertisement -

Sejak pusingan mendapatkan modal sebelumnya, SpaceX, yang sudah menjadi salah satu syarikat swasta paling berharga di dunia, menerbangkan misi kru pertama ke Stesen Angkasa Antarabangsa untuk NASA. Ini adalah antara kejayaan bagi syarikat yang mempelopori usaha untuk mengkomersialkan ruang angkasa – dan merancang pelaburan besar dalam perkhidmatan internet berasaskan satelit dan roket baru yang besar.

Minggu lalu, SpaceX melakukan ujian ketinggian pertama kenderaan prototaip Starship SN8 barunya, yang dirancang untuk membawa manusia ke bulan, Marikh dan destinasi lain. Musk menganggap penerbangan itu berjaya, walaupun ujian berakhir dengan pendaratan kemalangan yang berapi-api di South Texas.

SpaceX mempunyai dua kenderaan ujian Starship tambahan yang hampir selesai dan Musk mengatakan kapal itu kemungkinan akan melakukan penerbangan orbit pertama pada tahun 2021.

- Advertisement -

Syarikat yang berpangkalan di Hawthorne, California itu juga berada di bawah kontrak dengan Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Negara untuk membina kapal angkasa yang dapat mendarat manusia di bulan sebagai sebahagian daripada program Artemis agensi itu. Pada akhirnya, Musk ingin menghantar beratus-ratus kapal angkasa untuk menjajah Marikh dan menyebarkan kehidupan manusia di luar Bumi.

Sebagai tambahan kepada penjelajahan manusia, SpaceX membangun satelit Starlink untuk menyediakan Internet jalur lebar di seluruh dunia dari orbit Bumi rendah. Syarikat ini telah melancarkan lebih dari 700 satelit dengan ribuan lagi dirancang untuk menawarkan liputan global. Syarikat telah membuka program pengujian beta “Better Than Nothing” di A.S. dan Kanada, dengan kit berharga $ 499 ditambah $ 99 sebulan untuk perkhidmatan ini.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img