spot_img
spot_img

BSKL tempat perdagangan saham terbaik Asia Pasifik

spot_img

KUALA LUMPUR (10 Dis): Bursa Malaysia Derivatives (BMD) telah dinobatkan sebagai ‘Exchange of the Year – Asia Pacific’ oleh Global Investor Group yang berpusat di London di Futures & Options World Awards (FOW) International Awards 2020.

“Anugerah Antarabangsa FOW adalah penghormatan penting untuk mengakhiri tahun ini,” kata ketua BMD, Datuk Muhammad Umar Swift dalam satu kenyataan. “Ini mengesahkan komitmen kami untuk melayani keperluan pelanggan kami dalam menyediakan instrumen lindung nilai yang dapat dipercayai terhadap turun naik harga, yang sangat kritikal, tambahan kagi akibat pandemik Covid-19 tahun ini.”

“Ini telah menjadi tahun rekod dan bagi pihak BMD, saya ingin menyampaikan penghargaan kami kepada industri atas kepercayaan dan keyakinan terhadap penawaran produk derivatif Bursa Malaysia dalam menguruskan harga dan pendedahan risiko,” tambah Umar, yang juga ketua eksekutif pegawai Bursa Malaysia Bhd.

- Advertisement -

Sehingga November, BMD menyaksikan 13.5 juta kontrak atau 337.5 juta tan diperdagangkan, mewakili tujuh kali ganda jumlah pengeluaran minyak sawit Malaysia, dan 4.5 kali pengeluaran minyak sawit global.

BMD mencatatkan lebih dari 20 rekod perdagangan tertinggi di semua produknya dalam tempoh 12 bulan yang lalu, dengan catatan sejarah terkini yang dicapai pada 28 Oktober, dengan jumlah dagangan untuk kontrak niaga hadapan minyak sawit mentah menyentuh tahap tinggi baru 12 juta lot, memecahkan rekod sebelumnya daripada 11.91 juta lot dicapai pada tahun 2017.

S Kanagaraju The Edge

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img