spot_img
spot_img

Teksi terbang di Singapura 2023

spot_img

(10 Dis): Singapura akan menjadi tuan rumah perkhidmatan teksi udara berkuasa elektrik pertama di dunia pada akhir 2023, menurut Volocopter GmbH, yang sedang membangunkannya.

Pengilang Jerman itu komited untuk memulakan operasi dalam masa tiga tahun setelah menyelesaikan percubaan, penilaian dan pensijilan dengan kerjasama negara-kota itu, katanya dalam satu kenyataan pada hari Rabu. Tiket untuk perjalanan selama 15 minit berharga 300 euro ($ 364) sudah mula dijual.

Volocopter menyelesaikan penerbangan demonstrasi di kawasan Marina Bay Singapura pada Oktober tahun lalu, dan laluan komersial pertama kemungkinan akan menerbangkan pelancong ke daerah yang sama, menawarkan pemandangan langit yang menakjubkan, kata syarikat itu. Perkhidmatan kemudian termasuk perjalanan merentasi sempadan.

- Advertisement -

Singapura berada di barisan depan rancangan untuk memperkenalkan teksi terbang berkat rejim peraturan yang lebih mesra daripada di beberapa negara lain. Walaupun kapal itu dapat menggantikan helikopter dan pesawat ringan di beberapa laluan udara, mereka juga cukup kecil dan saiz tepat untuk terbang jauh di dalam bandar dan mendarat di ruang minimum.

“Singapura terkenal dengan peranan utamanya dalam menyesuaikan dan menggunakan teknologi baru,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Volocopter, Florian Reuter, sambil menambah bahawa keupayaan tempatan dalam penyelidikan bateri, sains material dan pengesahan laluan untuk operasi autonomi akan menjadi pusat projek ini.

Volocopter, yang mengira pengeluar cip komputer Intel Corp. dan pengeluar automotif Daimler AG dan Geely sebagai pelabur, merancang untuk menubuhkan pasukan 50 juruterbang, jurutera dan pakar operasi untuk menyokong penerbangan Singapura.

- Advertisement -

Kapal itu pada awalnya akan membawa juruterbang dan satu penumpang, walaupun perkhidmatan dapat beralih kepada dua penumpang setelah kelulusan operasi sepenuhnya diterima. Harga tiket harus turun dengan mendadak setelah penerbangan menjadi lebih kerap, menurut Volocopter.

Mendapatkan kelulusan yang diperlukan dari Lembaga Penerbangan Awam Singapura dan Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah akan menjadi prasyarat untuk penerbangan, kata syarikat itu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img