spot_img
spot_img

Tata India tidak mahu bersama AirAsia jika gagal kemukakan wang modal

spot_img

KUALA LUMPUR (9 Dis): Syarikat konglomerat yang berpangkalan di India Tata Group akan menghentikan pembayaran yuran oleh AirAsia (India) Ltd kepada AirAsia Group Bhd sekiranya syarikat tersebut tidak memberikan dana kepada usaha sama syarikat penerbangan tambang rendah (JV) mereka sebelum 31 Disember 2020 , The Economic Times (ET) melaporkan, memetik klausa yang ditambahkan baru-baru ini dalam perjanjian pemegang saham AirAsia India.

Menurut laporan ET pada hari Selasa (8 Dis) malam, Tata juga akan mulai memotong yuran dan membebankannya kepada saham ekuiti di AirAsia India sekiranya rakan kongsi  AirAsia Group tidak dapat membawa dana dengan melanggan tawaran hak di sekurang-kurangnya 300 juta rupee (kira-kira RM166 juta).

“Perkembangan ini menunjukkan tekanan yang muncul antara sekutu perniagaan Air Asia sejak kebelakangan ini.

- Advertisement -

“AirAsia India, sebuah join ventures 51:49 di mana Tata adalah pemegang saham pengendali, berhutang dengan AirAsia Group 489 juta mengikut penyata kewangan terbarunya.

“Sekarang, Tata Group telah memasukkan 300 juta kepada syarikat penerbangan itu (AirAsia India) pada bulan Julai untuk terus terbang di tengah-tengah wabak Covid-19 yang mengakibatkan larangan terbang selama dua bulan dari 24 Mac. Klausa baru dimasukkan dalam perjanjian pemegang saham pada ketika itu, kata sumber yang mengetahui perkara itu memberitahu ET, ”lapor ET.

Dilaporkan bahawa AirAsia India berhutang kepada AirAsia Group kerana wang yang dikumpulkannya untuk menjual tiket di pesawat yang dikendalikan oleh syarikat AirAsia Group yang lain.

- Advertisement -

Menurut laporan itu, AirAsia India juga menggunakan perkhidmatan syarikat AirAsia Group untuk penyelenggaraan pesawatnya dan juga membeli bahan habis pakai dan majalah dalam penerbangan dari AirAsia Group.

“Sebilangan hutang tersebut boleh mula berubah menjadi ekuiti dalam syarikat penerbangan (AirAsia India) sekiranya syarikat induk AirAsia [ Malaysia] gagal mengumpul dana pada akhir tahun ini.

“Tata dan AirAsia India enggan mengulas ketika dihubungi. Kumpulan AirAsia juga tidak menjawab pertanyaan apabila dihubungi,” lapor ET.

Menurut laman web Kumpulan AirAsia, Kumpulan AirAsia melalui 100% milik AirAsia Investment Ltd memegang 49% kepentingan dalam AirAsia India.

Di Bursa Malaysia hari ini, saham AirAsia Group diperdagangkan lima sen atau 5.68% pada 93 sen pada 10:47 pagi dengan modal pasaran sekitar RM3.11 bilion. Saham itu menyaksikan kira-kira 126 juta saham diniagakan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img