spot_img
spot_img

MTDC bantu 30 syarikat berjumlah RM21.8 juta

spot_img

KUALA LUMPUR (7 Dis): Sebanyak RM21.8 juta dana telah diluluskan untuk 30 syarikat melalui program National Technology and Innovation Sandbox (NTIS).

Program yang dikendalikan oleh Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) dan disokong oleh Pusat Inovasi & Kreativiti Global Malaysia (MaGIC), Perbadanan Pembangunan Teknologi Malaysia (MTDC), MIMOS Bhd dan Technology Park Malaysia (TPM), adalah inisiatif di bawah Pelan Pemulihan Ekonomi Nasional (PENJANA) yang diperkenalkan pada bulan Jun 2020.

Dalam satu kenyataan hari ini, MTDC mengatakan 1,763 syarikat telah mendaftar dengan NTIS sejak dilancarkan pada bulan Jun 2020. Syarikat telah menerima 48 permohonan untuk penilaian untuk Sandbox Fund.

- Advertisement -

“Selain membantu menjana ekonomi nasional, NTIS juga berperanan dalam membantu melancarkan aplikasi teknologi baru di pelbagai sektor, terutama yang berkaitan dengan memerangi wabah Covid-19,” katanya.

MTDC sebagai rakan pendanaan utama inisiatif, akan menyediakan platform termasuk pendanaan untuk produk / teknologi / perkhidmatan yang dibuat melalui R&D atau inovasi tempatan, dari prototaip hingga tahap pengkomersialan.

“Sasaran program pendanaan ini adalah untuk menyediakan akses kewangan bagi perusahaan IKS / startup untuk mengembangkan dan melakukan proses pengesahan untuk produk / teknologi / perkhidmatan mereka dalam lingkungan terkawal.

- Advertisement -

“Melalui NTIS, syarikat permulaan teknologi dapat menerima bantuan pembiayaan RM100 juta,” katanya.

MTDC menawarkan empat program pembiayaan – Single Site Sandbox, Multisite Sandbox, Commercialisation Sandbox and Corporate Sandbox.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img