spot_img
spot_img

Saham MyEG naik – kontrak kerajaan bersambung dan vaksin

spot_img

KUALA LUMPUR : MyEG Services Bhd (MyEG) telah memperoleh lanjutan tiga tahun lagi untuk perkhidmatan e-kerajaan yang disediakannya.

Dalam pengajuan bursa minggu lepas, kumpulan itu mengatakan Kementerian Pengangkutan (MoT) telah memberikan lanjutan dari 23 Mei 2020 hingga 22 Mei 2023.

Ia mengatakan bahawa peluasan itu adalah untuk kepentingan terbaik syarikat, dan diharapkan dapat memberi sumbangan positif kepada pendapatan dan aset bersih per saham syarikat untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2020 (TK20) dan selepas itu.

- Advertisement -

“Perjanjian untuk memetrai tempoh sambungan itu akan ditandatangani dan diumumkan oleh syarikat pada waktu yag sesuai,” katanya.

Pada 23 Mei 2000, MyEG menandatangani perjanjian konsesi dengan kerajaan untuk penyampaian elektronik pendaftaran pemandu dan kenderaan, perkhidmatan perlesenan dan saman, dan pembayaran bil utiliti (e-perkhidmatan) untuk jangka masa minimum 15 tahun.

Pada 21 Mei 2020, kumpulan ini menerima pemberitahuan rasmi dari kerajaan untuk melanjutkan penyediaan perkhidmatan e-kerajaan hingga 30 Jun 2020.

- Advertisement -

Sementara itu, saham MyEG melonjak 13.26% atau 24 sen kepada RM2.05 hari ini, menjadikan permodalan pasarannya menjadi RM7.49 bilion. Ia menyaksikan sekitar 57.85 juta saham bertukar tangan. Setakat ini, ia meningkat 156% dari paras 80 sen pada 23 Mac.

MyEG pagi ini mengatakan telah mengadakan kerjasama dengan Anhui Zhifei Longcom Biopharmaceutical Co Ltd untuk mendapatkan sijil halal Malaysia untuk vaksin Covid-19 kepada syarikat biopharma China itu, dan untuk mengedarkan vaksin secara eksklusif di Malaysia untuk jangka waktu tiga tahun.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img