spot_img
spot_img

Perniagaan perlu ambil berat perubahan iklim – Penasihat PM

spot_img

KUALA LUMPUR (6 Dis): Krisis semasa yang sedang berlangsung menuntut negara-negara Asean bersatu untuk mengambil tindakan segera, tetapi negara-negara anggota memerlukan pendekatan baru untuk membuat keputusan agar berkesan dalam usaha ini, kata tokoh kemanusiaan antarabangsa Tan Sri Dr Jemilah Mahmood.

“Seringkali ketika kita memikirkan tentang kerjasama Asean, kita cenderung melihat kembali ‘Asean Way’ di dalam perundingan – diplomasi yang tenang, pengambilan keputusan berdasarkan konsensus dan prinsip tidak campur tangan yang berlaku. Tetapi krisis semasa kini, menurut definisi, adalah risiko untuk memandang ke depan, bukan ke belakang dan memerlukan strategi penglibatan baru antara negara-negara anggota, ”katanya.

Jemilah, yang merupakan Penasihat Kanan Kesihatan Awam Perdana Menteri, membuat ulasan ini dalam ucaptamanya mengenai “Melabur dalam ketahanan dalam menghadapi iklim serantau” di webinar Iklim Tadbir Urus Malaysia pada 3 Disember.

- Advertisement -

Iklim Tadbir Urus Malaysia adalah di peringkat nasional Inisiatif Tadbir Urus Iklim Forum Ekonomi Dunia, yang bertujuan untuk mendukung peningkatan kesedaran dan pengembangan tadbir urus yang efektif berdasarkan iklim dunia semasa.

Dalam ucapannya, Jemilah memahami perasaan tertekan di kalangan saintis, penjaga alam sekitar dan pengurus ekonomi mengenai kurangnya ketetapan mengenai langkah-langkah dasar dan penyelesaian berdasarkan pasaran untuk melawan krisis kesihatan dan alam sekitar yang timbul dari keadaan darurat iklim.

“Iklim dan ancaman lain adalah nyata dan semakin dekat. Wilayah kita ketinggalan, penuh dengan janji-janji palsu dan deklarasi kosong. Kita mesti bertindak, kita mesti bertindak bersama, dan kita mesti bertindak sekarang, tidak kira betapa letihnya kita dalam sepuluh bulan terakhir ini, ”katanya, merujuk kepada pandemik Covid-19 sebagai masalah kecil jika dibandingkan dengan kesan iklim yang lebih serius.

- Advertisement -

Jemilah, yang terkenal di Malaysia dan di luar negara sebagai pengasas organisasi bantuan sukarelawan Mercy Malaysia dan kerana banyak peranan lain dalam kehidupan awam, juga mengenal pasti komuniti perniagaan sebagai faktor utama dalam penjagaan iklim.

“Perniagaan juga menyebabkan susana berubah iklim kita di planet ini, tetapi dalam menghadapi krisis iklim, usaha baik pulih adalah hampir sifar. Perniagaan boleh memilih untuk bersikap proaktif, mengenali risiko dan mengurangkan kesannya pada masa yang sama; atau kita boleh pilih untuk tidak bersedia untuk menghadapi akibat dan hanya mendekati risiko yang tidak dapat diatasi secara cepat kelak, ”katanya

Walaupun lebih banyak kerja diperlukan untuk menjelaskan aktiviti ekonomi mana banyak di dalam lingkungan yang merosakkan, Jemilah menyatakan bahawa Bank Negara Malaysia telah menunjukkan jalan dengan menggariskan sekumpulan prinsip panduan untuk menyokong klasifikasi aktiviti perniagaan terhadap pengurangan risiko iklim.

“Tetapi yang lebih penting adalah pemahaman dan percakapan yang sama untuk turun ke tahap penguatkuasaan di mana keputusan sebenar berlaku untuk perniagaan,” katanya.

Mengambil pelajaran dari pandemik Covid-19, Jemilah menyatakan bahawa ia adalah bukti kerajaan yang baik dan kepemimpinan yang kuat. Fokus wilayah yang semakin meningkat disebabkan oleh pandemik, katanya, menunjukkan peluang utama bagi Asean untuk memimpin dalam membangun ketahanan iklim bagi 650 juta penduduk di wilayah ini.

Di sini sekali lagi, Jemilah melihat peranan kepemimpinan untuk perniagaan.

“Perniagaan Malaysia adalah kuasa utama ekonomi kita. Mungkin sekarang saatnya bagi perniagaan yang sama untuk melihat di luar sempadan kita dan melihat bagaimana mereka dapat terlibat secara bertanggungjawab di peringkat serantau, untuk membantu Asean menjadi kekuatan perubahan untuk wilayah kita ini, “katanya.

“Majlis Bijaksana”, kata Jemilah, dapat dibentuk untuk memandu organisasi Asean melalui kerumitan krisis iklim.

Majlis, yang terdiri daripada wakil-wakil perniagaan dan pemerintah dari negara-negara anggota Asean, boleh mengenalpasti:

– ancaman makro dan cabaran yang ditimbulkan oleh perubahan iklim, kesihatan, perbandaran tidak terkawal, bencana alam dan faktor sosio-ekonomi lain
– berhubung dengan Kumpulan Kerja Asean mengenai Perubahan Iklim dan badan-badan lain yang berkaitan dengan iklim dan bencana
– mengkaji dan mencadangkan penambahbaikan sistem dan politik dan operasi Asean untuk menangani ancaman ini, dan
– kekal sebagai badan penasihat tetap kepada Asean mengenai pelaksanaan dan kajian berterusan untuk masalah bencana dan krisis terpilih.

Dalam membincangkan itu, Jemilah, Datuk Seri Johan Raslan, pengarah Institut Pengarah, membangkitkan beberapa isu, termasuk peranan yang harus dimainkan oleh organisasi bukan kerajaan dalam menangani krisis iklim.

Jemilah meminta kumpulan-kumpulan ini untuk bekerjasama dengan dunia korporat dan terus bersuara dalam misi mereka untuk mengembalikan alam semula jadi.

Pada catatan peribadi, Jemilah menganjurkan pengurangan pemakanan daging, menunjukkan bahawa memerlukan 5.000 liter air untuk menghasilkan burger seperempat paun.

Langkah lain adalah menggunakan aplikasi penjejakan karbon untuk memantau jejak karbon peribadi seseorang.

Dalam ucapan perasmiannya, pengasas Iklim Tadbir Urus Iklim Malaysia, Datin Seri Sunita Rajakumar mengatakan sekarang ada pengakuan bahawa perniagaan menghadapi risiko fizikal yang nyata dari krisis iklim dan perlu mengikuti landskap peraturan yang sedang berkembang.

“Terdapat keperluan segera yang semakin meningkat mengenai perlunya syarikat memahami, menilai dan bertindak pada risiko dan perubahan iklim,” katanya.

Pelabur sudah menuntut sasaran yang sukar, mengajukan banyak pertanyaan mengenai komitmen syarikat terhadap matlamat ketahanan iklim, pendedahan pelepasan, pengurangannya dan garis masa untuk mencapainya, kata Sunita.

“Pelabur ini meminta rancangan peralihan yang dapat dipercayai dari semua syarikat dan menjelaskan rancangan tersebut dengan amalan terbaik yang muncul,” katanya.

“Rencana peralihan akan memperlihatkan pemimpin dan legasi di dalam menuju ketahanan iklim,” kata Sunita.

“Kami memerlukan sokonga kerajaan dan semua masyarakat untuk menghadapi risiko iklim,” katanya.

Menjawab pertanyaan apakah tindakan terhadap krisis iklim akan terlambat, Jemilah menjawab: “Tidak pernah terlambat untuk mengambil tindakan. Tidak berbuat apa-apa mungkin akan menyebabkan kita lebih jauh merosakkan iklim. Kita harus terus berusaha menangani perubahan iklim dan terus maju berusaha. ”

Kathy Fong – The Edge

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img