TERKINI
KEWANGAN TEKNOLOGI

Matawang digital facebook tukar nama

December 2, 2020 6:17 pm – aiman adzhar

LONDON (Reuters) – Libra cryptocurrency yang disokong Facebook telah dijenamakan semula sebagai “Diem” dalam usaha yang diperbaharui untuk mendapatkan kelulusan peraturan dengan menekankan kebebasan projek itu.

Rancangan untuk Libra, pertama kali dilancarkan oleh Facebook tahun lalu, merosot pada bulan April setelah pengawal selia dan bank pusat menimbulkan kebimbangan bahawa ia dapat meningkatkan ketidakstabilan kewangan, mengikis kawalan terhadap dasar monetari dan mengancam privasi.

Penukaran nama pada hari Selasa semalam adalah sebahagian daripada langkah untuk mendapatkan struktur yang lebih sederhana dan diperbaharui, kata Stuart Levey, Ketua Pegawai Eksekutif Diem Association yang berpangkalan di Geneva di sebalik duit syiling digital yang dirancang.

“Nama asal Libra terkait dengan inovasi awal projek yang tidak digemari oleh pengawal selia. Kami telah mengubah cadangan itu keseluruhannya,” kata Levey kepada Reuters.

Diem, yang bermaksud “hari” dalam bahasa Latin, bertujuan untuk melancarkan koin digital yang disandarkan pada satu dolar pada mulanya, tambahnya.

Dia enggan mengulas lanjut bilakah pelancaran rasminya, yang dilaporkan oleh Financial Times minggu lalu seawal Januari, dengan mengatakan bahawa ia hanya akan dilakukan setelah mendapat persetujuan oleh pengawal selia pasaran Swiss.

Facebook, yang menukar nama https://about.fb.com/news/2020/05/welcome-to-novi dari unit pembayarannya Calibra menjadi Novi Financial pada bulan Mei, kekal sebagai salah satu daripada 27 anggota Persatuan Diem, yang sebelumnya Persatuan Libra. Ketua Novi, David Marcus, adalah salah satu daripada lima ahli dewan Diem.

“Mereka adalah anggota persatuan yang sangat penting,” kata Levey mengenai penglibatan berterusan Facebook.

“Kami tidak berusaha untuk memutuskan semua hubungan. Ini (perubahan nama) adalah untuk menandakan bahawa persatuan itu beroperasi secara autonomi dan bebas,” tambahnya.

Diem bertujuan untuk memisahkan diri dari yang lain dengan menumpukan pada aspek keprihatinan kepada pengawal selia dan kerajaan barat, termasuk kawalan transaksi dan jenayah kewangan, kata Levey.

Projek itu mengatakan akan mengembangkan dasar-dasar anti pengubahan wang haram, pembiayaan pengganas dan pematuhan sekatan dan telah membuang rancangan sebelumnya untuk mengizinkan siapa pun bergabung dengan rangkaiannya.

(Laporan oleh Anna Irrera dan Tom Wilson di London; Suntingan oleh Alexander Smith)

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid