spot_img
spot_img

IKS boleh dapat modal kerja hingga RM500,000

spot_img

KUALA LUMPUR (1 Dis): Industri kecil dan sederhana (IKS) yang layak boleh memohon pembiayaan untuk tujuan modal kerja sehingga RM500,000 untuk tempoh pinjaman sehingga tujuh tahun termasuk moratorium pembayaran balik sekurang-kurangnya enam bulan, kata Bank Negara Malaysia (BNM).

Ini, kata bank pusat, akan berada di bawah program Target Relief and Recovery Facility (TRRF) yang bertujuan untuk membantu IKS yang layak di sektor perkhidmatan, yang pendapatannya telah dipengaruhi oleh perintah kawalan pergerakan (pkp) baru-baru ini.

Kemudahan ini ditawarkan pada kadar hingga 3,5% setahun dan tersedia melalui 21 institusi kewangan yang terlibat(PFI), dengan perlindungan jaminan oleh Credit Guarantee Corporation (CGC) atau Syarikat Jaminan Pembiayaan Perniagaan (SJPP).

- Advertisement -

BNM dalam satu kenyataan hari ini mengatakan bahawa TRRF tersedia untuk diterapkan hingga 31 Disember 2021 atau sehingga penggunaan penuh dari jumlah peruntukan sebanyak RM2 bilion, mana yang lebih awal.

Pernyataan itu dikeluarkan untuk memberikan informasi lebih lanjut mengenai pelaksanaan TRRF dan Kemudahan Usaha Mikro (MEF), yang disebut dalam Anggaran 2021.

Bagi MEF, BNM mengatakan dana tersebut telah ditingkatkan untuk meningkatkan akses kredit kepada perusahaan mikro, untuk merangkumi individu yang bekerja sendiri, pekerja di platform digital dan peserta program iTEKAD.

- Advertisement -

Di bawah kemudahan ini, perusahaan mikro yang layak dapat memperoleh pembiayaan untuk tujuan modal kerja dan perbelanjaan modal hingga RM50,000. Jumlah peruntukan untuk dana ini sebelumnya telah diumumkan akan meningkat sebanyak RM110 juta – dari RM300 juta menjadi RM410 juta.

BNM mengatakan kadar pembiayaan akan ditentukan oleh PFI, di mana institusi juga dapat meminta jaminan perlindungan dari CGC atau SJPP untuk kemudahan ini.

“IKS yang berminat dapat mengajukan permohonan langsung ke PFI untuk TRRF, yang terdiri dari bank komersial, bank Islam dan institusi kewangan pembangunan yang diatur oleh BNM melalui laman web mereka atau dengan mengunjungi cawangan PFI. Untuk MEF, perusahaan mikro yang berminat dapat mendaftar langsung ke PFI di bawah Skim Pembiayaan Mikro, “katanya.

Setelah pembentangan Belanjawan 2021 pada 6 November, BNM mengumumkan akan mewujudkan kemudahan pembiayaan tambahan untuk memberi bantuan dan sokongan kepada IKS yang terjejas.

Selain TRRF dan MEF, BNM juga menetapkan perincian Kemudahan Teknologi Tinggi (HTF), yang akan diumumkan pada 15 Disember.

Maklumat lebih lanjut mengenai ciri-ciri kemudahan termasuk senarai PFI yang mengambil bahagian, boleh didapati secara dalam talian di www.bnm.gov.my/covid19/.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img