spot_img
spot_img

Harga perlu dibayar jika terus bergantung kepada buruh asing

spot_img

Laporan Bank Dunia 2019 menganggarkan bahawa Malaysia adalah tempat pilihan kira-kira tiga juta pekerja asing, menjadikan kita negara penerima migran keenam terbesar di Asia Timur. Dari pekerja yang bekerja secara sah di negara ini (dikira menggunakan “Pas Lawatan Kerja Sementara” yang dikeluarkan oleh Departemen Imigrasi pada tahun 2014), mereka yang berasal dari Indonesia merupakan majoriti (39%), diikuti oleh mereka dari Nepal (24%) dan Bangladesh (14%).

Bank Dunia mengatakan pekerja berkemahiran rendah hingga sederhana diambil dalam enam sektor – pembinaan, perkhidmatan, perladangan, pertanian, pembuatan dan pekerjaan domestik. Dianggarkan terdapat juga 1.2 juta hingga 1.4 juta pekerja asing yang tidak sah atau tidak berdokumen di Malaysia.

Bank Dunia menyatakan lebih jauh, “Kehadiran pendatang tanpa izin di Malaysia sering kali terletak dalam hubungan antara ekonomi dan politik. Dalam konteks ekonomi, pekerja berkemahiran rendah hingga sederhana telah menjadi tenaga kerja yang paling menarik bagi majikan Malaysia sejak tahun 1970-an.

- Advertisement -

“Dalam situasi di mana peluang pekerjaan seperti itu tidak menarik bagi penduduk tempatan, masyarakat perniagaan Malaysia biasanya beralih kepada pekerja asing. Situasi ini menyebabkan hampir dua dekad masalah migrasi yang tidak teratur, yang menjadikan, misalnya, Indonesia-Malaysia kadangkala hubungan bermasalah ekoran masalah tenaga kerja. ”

Tidak syak lagi bahawa Malaysia terlalu bergantung pada buruh asing yang murah dan banyak usaha untuk menangani masalah ini mendapat tentangan oleh majikan mereka. Terdapat juga kepentingan mereka yang menjana wang (secara sah dan tidak sah) dari pembekalan pekerja asing. Beberapa pegawai Imigresen ditangkap baru-baru ini kerana penipuan terancang di mana warga asing dibenarkan masuk ke lapangan terbang dengan memberi rasuah.

Pendedahan baru-baru ini oleh Jawatankuasa Akaun Awam Parlimen bahawa 55%, atau sekitar 512.316, dari 928.825 kelulusan kemasukan pekerja asing dari 2016 hingga 2018 adalah melalui “kelulusan khas” kerana mereka tidak memenuhi kriteria biasa adalah contoh lain. Orang tengah dibayar untuk mendapatkan kelulusan ini, baik oleh majikan atau mereka yang menjalankan perniagaan membawa pekerja asing. Sudah tentu ia merupakan perniagaan besar.

- Advertisement -

Sementara itu, kluster Covid-19 yang muncul di kilang-kilang Top Glove Corp Bhd, di mana hampir 2,000 pekerja (terutama warga asing) telah diuji positif virus ini, telah mendedahkan keadaan hidup asrama yang buruk. Ini adalah dakwaan yang memalukan terhadap Malaysia. Kita berharap semua majikan bertindak pantas untuk mematuhi undang-undang baru mengenai perumahan bagi pekerja mereka, dan agensi penguatkuasaan mesti bertindak terhadap mereka yang tidak melakukannya.

Penyelesaian terbaik adalah melepaskan diri dari pergantungan kita kepada buruh asing yang murah untuk berdaya saing. Sekiranya kita terus bergantung pada mereka, akan ada harga sosial dan ekonomi yang perlu dibayar lebih jauh lagi. Kita berharap kerajaan mempunyai kekuatan politik untuk mengatasi masalah ini.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img