TERKINI
TEKNOLOGI

Aplikasi kenderaan bersepadu dari Blackberry & Amazon

December 2, 2020 3:21 pm – Bukan Che Ta

(Reuters) – Pakar teknologi dari Kanada, BlackBerry dan gergasi e-commerce Amazon telah mengembangkan platform perisian berasaskan cloud yang direka untuk membantu pembuat dan pembekal menyeragamkan data kenderaan dan mempercepat penggunaan ciri dan perkhidmatan yang menjana pendapatan, kata syarikat itu pada semalam.

BlackBerry dan Amazon Web Services (AWS) mengatakan platform data kenderaan pintar baru, yang dipanggil IVY, akan memampatkan masa untuk membina, menyebarkan dan menstabilkan aplikasi dalam kenderaan dan perkhidmatan yang disambungkan di pelbagai jenama dan model, menjadikan pembuat kenderaan lebih mudah untuk berkolaborasi dengan kumpulan pemaju yang lebih luas untuk mempercepat pembangunan aplikasi dan perkhidmatan.

Syarikat pembuat kenderaan sejauh ini enggan berkongsi dengan penyedia teknologi luar kerana banyak data yang dihasilkan oleh kenderaan mereka.

IVY direka untuk melengkapkan dan berjalan serentak dengan seni bina kenderaan digital baru yang dikembangkan oleh Volkswagen, General Motors dan lain-lain.

Platform ini dibina berdasarkan BlackBerry QNX, sistem operasi kenderaan dengan 175 juta kenderaan di seluruh dunia, menurut John Wall, ketua BlackBerry Technology Solutions.

“Cabaran terbesar yang dihadapi oleh kebanyakan pembuat kenderaan dalam mendapatkan aplikasi di dalam kenderaan atau menyusun data mereka adalah cara masing-masing yang berbeza untuk mengakses data,” kata Wall kepada Reuters.

Salah satu tujuan BlackBerry dan AWS adalah menjadikan IVY sebagai platform standard di seluruh industri automotif, seperti yang dilakukan oleh Apple dan Google di telefon bimbit melalui platform iOS dan Android mereka.

Tanpa benchmark itu, kata Wall, pembuat kenderaan “benar-benar tidak dapat mewujudkan ekosistem” atau memanfaatkan komuniti pembangun aplikasi yang lebih luas.

IVY dijangka dipasang pada kenderaan pengeluaran pertama pada tahun 2023, kata eksekutif AWS Sarah Cooper.

BlackBerry dan Amazon enggan mengatakan syarikat mana yang akan menggunakan IVY pertama.

(Pelaporan oleh Paul Lienert di Detroit; Penyuntingan oleh David Goodman)

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid