spot_img
spot_img

PNB fokus pelaburan luar negara

spot_img

KUALA LUMPUR (29 Nov): Permodalan Nasional Bhd (PNB) hari ini mengatakan bahawa ia telah semakin berubah menjadi ekuiti antarabangsa dan bahawa syarikat pengurusan dana milik kerajaan Malaysia telah memberi tumpuan kepada sektor-sektor, yang kurang terkesan terhadap Covid-19 untuk meningkatkan portfolio pelaburannya.

Dalam satu kenyataan hari ini, PNB, yang mempunyai aset di bawah pengurusan melebihi RM300 bilion, mengatakan kenaikan FBM KLCI 3.23% dari awal tahun hingga hari Khamis (26 Nov 2020) adalah perkembangan yang baik bagi PNB kerana ia “meneruskan komitmennya untuk memberikan pulangan yang kompetitif dan memberikan perkhidmatan berharga kepada pemegang unit dalam cabaran berterusan terhadap wabak coronavirus. ”

Kenyataan PNB hari ini adalah bersesuaian dengan pengumuman oleh syarikat pengurusan unit amanah milik penuh PNB Amanah Saham Nasional Bhd (ASNB) mengenai pengagihan pendapatan bagi dana harga berubah ASNB ASN Imbang 1 untuk tahun kewangan berakhir 30 Nov 2020. ASN Imbang 1 adalah juga dikenali sebagai dana Campuran Aset Seimbang 1. “ASN Imbang 1 mengisytiharkan jumlah pembayaran agihan pendapatan sebanyak RM40.57 juta, yang bermaksud 3.32 sen seunit.

- Advertisement -

Pengagihan pendapatan ini memberikan hasil dividen sebanyak 3,60% berdasarkan jangkaan nilai aset bersih dana pada 30 Nov 2020. “Pembayaran akan memberi manfaat kepada lebih dari 46,156 pemegang unit dengan jumlah pelaburan berjumlah 1.22 bilion unit,” kata PNB.

Menurut PNB, perhitungan pengagihan pendapatan untuk ASN Imbang 1 didasarkan pada unit yang dipegang dan NAB dana pada 30 Nov 2020. “Pembahagian yang diisytiharkan akan dilaburkan semula sebagai unit tambahan ke dalam akaun pemegang unit dan secara automatik dikreditkan ke dalam akaun mereka pada 1 Disember 2020, ”kata PNB.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img