spot_img
spot_img

Dipenjara kerana mengumpul organ untuk dijual

spot_img

Enam orang termasuk beberapa doktor telah dipenjarakan di China kerana mengambil organ secara tidak sah dari mangsa kemalangan, lapor media tempatan.
Kumpulan itu telah menipu keluarga si mati untuk berfikir bahawa si mati membuat sumbangan organ rasmi.
Antara tahun 2017 dan 2018 mereka mengeluarkan hati dan ginjal dari 11 orang di sebuah hospital di wilayah Anhui.

China menghadapi kekurangan organ yang besar dan telah berjuang untuk memenuhi permintaan melalui sumbangan orang ramai.
Menurut laporan tempatan, sindiket pemerdagangan manusia melibatkan empat doktor berpangkat tinggi yang bekerja dalam pemerolehan organ di hospital.

Media tempatan mengatakan mereka akan mensasarkan mangsa kemalangan kereta atau pesakit yang menderita pendarahan serebrum di Rumah Sakit Rakyat Daerah Huaiyuan di Anhui.

- Advertisement -

Ketua unit rawatan rapi hospital itu, Yang Suxun, akan mendekati ahli keluarga pesakit dan bertanya apakah mereka akan bersetuju untuk menderma organ orang yang mereka sayangi. Anggota keluarga akan menandatangani apa yang kemudian menjadi borang persetujuan palsu.

Orang itu kemudian akan dibawa keluar dari hospital pada tengah malam, dan dimasukkan ke dalam van yang dibuat untuk kelihatan seperti ambulans di mana doktor akan mengeluarkan organ tersebut.

Organ-organ itu kemudian akan dijual kepada individu atau hospital lain yang dihubungi secara diam-diam oleh anggota sindiket pemerdagangan manusia, menurut laporan.

- Advertisement -

Mereka akhirnya mendapat tahu apabila anak salah seorang mangsa menjadi curiga.
Beberapa bulan selepas kematian ibunya pada tahun 2018, Shi Xianglin memeriksa semula dokumen yang diterima keluarganya ketika mereka bersetuju untuk menderma organnya, dan menemui beberapa percanggahan – termasuk bahagian kosong dalam borang.

Dia kemudian mendapati tidak ada catatan mengenai sumbangan ibunya yang dilakukan dengan pihak berkuasa provinsi atau Pusat Pentadbiran Sumbangan Organ China di Beijing.

Dia memberitahu media tempatan Dazhongwang bahawa ketika dia bertanya kepada Yang tentang hal ini, dia segera ditawarkan sejumlah besar wang untuk “menjaga ibu”.

“Ketika itulah saya yakin bahawa sesuatu yang tidak kena sedang berlaku,” kata Encik Shi.

Dia segera memberi tahu pihak berkuasa.
Enam lelaki yang berada di sindiket pemerdagangan organ dijatuhkan hukuman pada bulan Julai kerana kesalahan “memusnahkan mayat dengan sengaja”.
Kes tersebut nampaknya baru tular setelah Shi berbicara dengan media tempatan.

Selama bertahun-tahun China mengambil organ tahanan untuk membantu memenuhi permintaan, suatu amalan yang mendapat kritikan global yang meluas.

Ia dihentikan secara rasmi pada tahun 2015 tetapi pihak berkuasa pada masa itu mengatakan sukar untuk memastikan pematuhan.

Negara ini kini bergantung pada sumbangan awam kepada bank organ nasionalnya.
Kadar penderma di China meningkat dalam beberapa tahun kebelakangan inj tetapi masih jauh lebih rendah daripada di bahagian lain dunia – 4,4 sumbangan per juta orang, berbanding dengan 49 per juta di Sepanyol.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img