spot_img
spot_img

Grab teruskan tawaran dana awam

spot_img

KUALA LUMPUR (25 Nov): “Tidak ada perubahan dalam pemikiran kita mengenai IPO (penawaran dana awal) atau garis masa,” kata presiden Grab Holdings Inc. Ming Maa, yang ucapannya adalah petunjuk terbaru bahawa syarikat teknologi terbesar di Asia Tenggara itu tetap berminat untuk meraih dana awam walaupun di tengah-tengah pandemik Covid-19.

Nikkei Asia, memetik Maa sebagai bercakap dalam persidangan maya yang dianjurkan oleh DealStreetAsia, sebuah laman berita yang yang berpusat di Singapura, melaporkan bahawa Grab masih belum mengumumkan bila mereka akan melancarkan IPO itu, kerana Grab berhadapan pembayaran lebih dari US $ 2 bilion (kira-kira RM8.17 bilion) kepada Uber Technologies Inc selewat-lewatnya pada Mac 2023.

“Perjanjian ini adalah sebahagian daripada perjanjian ketika Grab memperoleh perniagaan Uber di Asia Tenggara pada tahun 2018 sebagai pertukaran saham. Uber memiliki 23.2% saham Grab pada akhir tahun itu.

- Advertisement -

“Disokong oleh pelabur global besar, termasuk SoftBank Group [Corp], Grab telah berkembang pesat di rantau ini, menawarkan perkhidmatan berasaskan telefon pintar mulai dari perjalanan hingga pengiriman makanan dan e-pembayaran di bawah strategi yang disebut ‘aplikasi super’. Tetapi wabak tersebut telah menjunamkan permintaan untuk perkhidmatan pengangkutan, sambil meningkatkan perniagaan penghantaran. Pendapatan Grab pada masa ini sekitar 95% dari tahap pra-Covid-19, “kata Nikkei Asia Maa.

Maa melaporkan Grab mempunyai “perkongsian yang sangat membina” dengan Uber.

“Uber, seperti kebanyakan pemegang saham kami, mahu kami fokus untuk terus berusaha. Mereka mahu kami memberi tumpuan untuk memberikan perkhidmatan terbaik untuk pelanggan kami.

- Advertisement -

“Saya rasa pada akhirnya jika kita tetap fokus pada pelaksanaan operasi, maka IPO akan berlaku pada waktu yang tepat,” katanya.

Dilaporkan bahawa Maa tidak mendedahkan perincian garis masa IPO atau perjanjian Grab dengan Uber.

Grab yang beribu pejabat di Singapura, yang beroperasi di lapan negara di Asia Tenggara, dilaporkan merupakan salah satu unicorn terbesar di rantau ini, bersama dengan saingannya dari Indonesia, Gojek.

“Grab terakhir bernilai US $ 14.3 bilion, menurut CB Insights,” lapor Nikkei Asia.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img