spot_img
spot_img

Tiada iklan tunjuk wang dan kekayaan di China

spot_img

BEIJING, 23 Nov – Acara langsung dalam talian dan platform e-dagang yang menyiarkan acara langsung tidak boleh mempromosikan “kelakuan buruk” seperti mempamerkan kekayaan atau “ketaksuban wang” menurut peraturan yang dikeluarkan hari ini oleh Beijing, sebagai tanda pengawalan terbaru dalam industri live e commerce besar-besaran di China .

Tayangan langsung menjadi semakin popular di China dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dengan sektor membeli-belah online live bernilai hampir AS $ 70 bilion (RM286 bilion) anggaran.

Tetapi dalam beberapa bulan terakhir ini, Beijing telah menggunakan platform kerajaan untuk membendung kandungan “kacau” – mulai dari mengungkapkan pakaian pada bintang wanita hingga “tarian panas berahi” – menegur platform seperti Bilibili yang disenaraikan oleh Nasdaq dan iXigua milik ByteDance.

- Advertisement -

Garis panduan baru itu, yang dikeluarkan oleh Pentadbiran Radio dan Televisyen Nasional China (NDTA) hari ini, merancang untuk menghentikan penyebaran tabiat “buruk”.

“Adalah perlu untuk mengambil langkah-langkah yang efektif agar tidak memberi kesempatan kepada artis yang tidak beretika untuk tampil di depan khalayak umum … untuk mencegah penyebaran tabiat buruk seperti memalsukan kekayaan dan ketaksuban wang,” kata pemberitahuan itu.

Jika ingin menjalankan acara langusng secara online juga, maka perlu menjalani pengesahan nama sebenar – yang melibatkan pengecaman wajah – dan akan ada peraturan yang lebih ketat bagi mereka yang menghantar hadiah kepada pelanggan, yang sering dapat diperoleh dalam bentuk wang tunai.

- Advertisement -

Faedah ganjaran untuk anak-anak di bawah umur akan disekat.

Mereka yang ingkat akan dilaporkan kepada pihak berkuasa dan disenarai hitam, sementara saluran siaran mungkin ditutup.

Platform e-commerce juga perlu memberitahu pihak berkuasa jika selebriti atau “selebriti luar negara” memulakan saluran penyiaran, kata notis itu, ia muncul kerana banyak agensi  dan syarikat China kini melatih orang asing di China dan merekrut orang yang berpengaruh di luar negara.

Pentadbiran radio dan televisyen menambah bahawa platform e-dagang tidak boleh menyiarkan komen atau program lain yang tidak berkaitan dengan penjualan barang. – AFP

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img