spot_img
spot_img

Elon Musk atasi Bill Gates – orang ke 2 terkaya dunia

spot_img

(24 Nov): Tahun ini merupakan terbaik bagi Elon Musk yang mencapai puncak baru pada hari Isnin lepas ketika pengasas bersama Tesla Inc. itu melepasi Bill Gates untuk menjadi orang terkaya kedua di dunia.

Nilai bersih usahawan berusia 49 tahun itu meningkat AS $ 7.2 bilion kepada AS $ 127.9 bilion, didorong oleh kenaikan harga saham Tesla. Musk telah menambah US $ 100.3 bilion untuk kekayaan bersihnya tahun ini, yang paling banyak berada dalam Indeks Billionaires Bloomberg, kedudukan 500 orang terkaya di dunia. Pada Januari ia menduduki tempat ke-35.

Kemajuannya menaiki tangga kekayaan banyak didorong oleh Tesla, yang nilai pasarannya menghampiri $ 500 bilion. Kira-kira tiga perempat dari kekayaan bersihnya terdiri daripada saham Tesla, yang bernilai lebih dari empat kali lebih banyak sahamnya dalam Space Exploration Technologies Corp., atau SpaceX.

- Advertisement -

Tonggak kejayaan Musk hanya kali kedua dalam sejarah lapan tahun indeks itu, pengasas bersama Microsoft Corp. Gates menduduki tempat lebih rendah daripada nombor dua. Dia memegang tempat teratas selama bertahun-tahun sebelum dikalahkan oleh pengasas Amazon.com Inc., Jeff Bezos pada tahun 2017. Nilai bersih Gates sebanyak AS $ 127.7 bilion akan jauh lebih tinggi sekiranya dia tidak menderma begitu besar kepada badan amal selama bertahun-tahun. Dia telah memberikan lebih dari US $ 27 bilion kepada yayasan kebajikan amal sejak 2006.

Dengan leputusan itu, Musk berjaya mengenepikan ejekan jutawan Tesla di Twitter. Musk dikritik antara lain, tidak mempunyai “ilham” untuk membina lori elektrik yang menurut pengkritik kelihatan buruk. Musk dan Gates juga berbeza pendapat di atas Covid-19. Gates, yang yayasan amalnya adalah salah satu badan terkemuka yang menyokong penyelidikan vaksin, telah menyatakan kedangkalan Musk terhadap kecurigaan jutawan Tesla itu terhadap data pandemik dan penerapan teori konspirasi tertentu.

Tahun ini merupakan tahun yang menguntungkan bagi mereka yang terkaya di dunia. Walaupun terdapat wabak dan pemberhentian pekerja yang meluas yang secara tidak seimbang mempengaruhi kelas pekerja di dunia dan negara miskin, anggota indeks Bloomberg secara kolektif telah memperoleh 23% – atau US $ 1,3 trilion – sejak 2020 bermula.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img