spot_img
spot_img

Cabaran bagi warga veteran terutama wanita untuk bekerja

spot_img

KUALA LUMPUR, 24 Nov – Bank Dunia bagi Malaysia telah mengeluarkan laporan mengenai kadar pekerjaan di negara ini bagi mereka yang berumur 50 hingga 74 tahun, yang mendedahkan bahawa lebih dari separuh golongan umur itu berjuang untuk mendapatkan pekerjaan yang sesuai, terutama golongan wanita.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed melancarkan laporan Bank Dunia yang bertajuk “Golongan Veteran: Penuaan Yang Produktif dan Inklusif untuk Malaysia” pagi ini melalui Facebook Live.

Dalam sesi tersebut, Mustapa mendedahkan bahawa hanya 45.9 peratus dari mereka yang berumur antara 50 hingga 74 tahun bekerja dengan gaji tinggi, menyatakan bahawa kadarnya dianggap rendah berbanding dengan negara berpendapatan menengah atas dan tinggi.

- Advertisement -

“Perbezaan antara Malaysia dan negara-negara tersebut, sebahagian besarnya, didorong oleh kadar pekerjaan Malaysia yang agak rendah untuk orang yang berumur antara 50 hingga 74 tahun, begitu juga untuk wanita,” kata kumpulan kewangan global dalam laporannya.

Bank Dunia menambah bahawa kadar pekerjaan yang rendah sebahagiannya disebabkan oleh usia persaraan minimum yang rendah dan umur penarikan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang rendah, sementara wanita menghadapi kekangan yang berkaitan seperti penjagaan anak, lingkungan hukum agama, norma dan sikap jantina timur.

Ia menambah bahawa usia pekerja mempengaruhi jenis pekerjaan yang disukai kerana pekerjaan sendiri (berniaga) dan kerja secara sambilan lebih biasa di kalangan orang yang lebih tua.

- Advertisement -

Laporan itu menyatakan bahawa selain mengubah ‘pilih bulu jantina’ pekerja untuk jenis pekerjaan yang dicari, kerajaan dapat menyediakan suasana dan peraturan yang lebih baik untuk membolehkan golongan itu mencari pekerjaan yang “fleksibel, produktif dan inklusif”.

Ia juga mengatakan tidak ada bukti kukuh bahawa pengambilan pekerja yang lebih tua memberi kesan negatif terhadap prospek pekerjaan pekerja yang lebih muda di mana-mana sektor.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img