spot_img
spot_img

Biden dah boleh masuk ofis

spot_img

WASHINGTON (24 Nov): Agensi persekutuan AS yang mesti menandatangani peralihan presiden memberitahu Presiden yang terpilih iaitu Joe Biden pada hari Isnin bahawa dia secara rasmi dapat memulai proses penukaran pentadbiran.

“Saya menganggap peranan ini dengan serius dan, kerana perkembangan terkini yang melibatkan cabaran undang-undang dan perakuan keputusan pilihan raya, saya mengirimkan surat ini hari ini untuk menyediakan sumber dan perkhidmatan tersebut kepada anda,” tulis ketua Pentadbiran Perkhidmatan Am, Emily Murphy dalam surat kepada Biden.

Presiden AS Donald Trump menulis di Twitter bahawa dia mengesyorkan agar Murphy dan pasukannya “melakukan apa yang perlu dilakukan berkaitan dengan protokol awal, dan telah memberitahu pasukan saya untuk melakukan hal yang sama.”

- Advertisement -

Penggubal undang-undang dan eksekutif perniagaan telah memberi tekanan kepada agensi persekutuan yang kurang dikenali untuk mengiktiraf keputusan pilihan raya 3 November dan membebaskan berjuta-juta dolar dana persekutuan, ruang pejabat dan taklimat untuk pasukan Biden.

GSA mengatakan Murphy, yang dilantik ke jawatannya oleh Trump pada tahun 2017, akan “memastikan” atau secara rasmi bersetuju dengan peralihan ketika pemenangnya sudah jelas.

“Bertentangan dengan laporan media dan sindiran, keputusan saya tidak dibuat kerana takut atau pilih kasih,” tulis Murphy.

- Advertisement -

Trump telah berulang kali mendakwa bahawa dia memenangi pilihanraya Presiden dan telah menghabiskan berminggu-minggu untuk menuntut keadilan yang menurutnya ada penipuan pemilihan yang meluas, tetapi berulang kali gagal mendapat kejayaan di mahkamah.

Akta Peralihan Presiden 1963 tidak memberikan tarikh akhir yang muktamad untuk GSA bertindak, tetapi agensi itu dari rekod sejarah akan bertindak setelah organisasi media mengisytiharkan pemenang, yang berlaku pada 7 November.

Biden dijadual memegang jawatan pada 20 Januari ini setelah memenangi pilihan raya dengan undi pilihan raya di negeri-negeri AS yang cukup untuk menjamin kemenangan Presiden. Parti Demokrat mendahului undi popular nasional lebih daripada 6 juta. Rakan-rakan Parti Republikan Trump perlahan-lahan menjauhkan diri dari presiden Trump dalam beberapa hari terakhir yang mendesak proses peralihan dimulakan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img