TERKINI
KEWANGAN TEKNOLOGI

Matawang digital melonjak paling tertinggi

November 18, 2020 1:52 pm – Zulkiflee Azmee

LONDON / NEW YORK (17 Nov): Bitcoin pada hari Selasa semalam melonjak ke tahap tertinggi sejak Disember 2017 sebagai kualiti aset yang dianggap sebagai lindung nilai terhadap inflasi dan jangkaan penerimaan arus perdana yang memikat permintaan institusi dan runcit.

Cryptocurrency terbesar dari segi permodalan pasaran meningkat kepada $ 17,868, tahap tertinggi sejak 20 Disember 2017, dan naik 6.1% pada $ 17,760. Ia mencecah $ 20,000 pada pertengahan Disember 2017, semasa kegilaan membeli yang didorong oleh pelabur runcit.

Bitcoin telah meningkat kira-kira 150% tahun ini dan mengumpul sekitar 360% dari paras terendah Mac.

“Didorong oleh gabungan struktur pasaran dan asas-asas yang kuat, bitcoin kini mungkin dalam beberapa hari setelah mencapai tahap tertinggi sepanjang masa,” kata Nicholas Pelecanos, ketua perdagangan di NEM.

“Yang mendasari tindakan kenaikan harga ini adalah akibat lindung nilai inflasi yang telah menawan Wall Street sejak kempen percetakan wang yang banyak dilakukan oleh Federal Reserve awal tahun ini,” tambahnya.

Penganalisis teknikal Citi, Tom Fitzpatrick dalam catatannya mengatakan bahawa bitcoin boleh naik setinggi $ 318,000, berdasarkan carta sahamnya.

Mata wang kripto utama lain termasuk ethereum dan XRP, yang sering bergerak bersamaan dengan bitcoin, masing-masing naik 4.2% menjadi $ 479.91 dan naik 4.5% hingga 30 sen A.S.

Perhimpunan Bitcoin 2020 telah mendapat momentum dari tarikan yang kuat untuk aset berisiko berikutan langkah rangsangan kerajaan dan bank pusat yang belum pernah terjadi sebelumnya untuk memerangi impak wabak COVID-19, dan reputasinya sebagai kalis inflasi.

Pelabur, seperti perunding kekayaan keluarga, yang menguruskan wang bagi pihak individu kaya, telah mencari cryptocurrency sebagai lindung nilai terhadap inflasi masa depan yang mungkin timbul daripada rangsangan bank pusat, kata para penganalisis.

Bekalan Bitcoin ditutup pada 21 juta. Pemain industri mengatakan bahawa kekurangannya memberi nilai semula jadi dan melindunginya dari bank pusat atau dasar kerajaan yang mendorong inflasi.

Jangkaan syarikat arus perdana akan menggunakan bitcoin dan penggunaannya sebagai kaedah pembayaran akan menjadi lebih meluas juga mendorong pembelian, kata penganalisis.

Bitcoin telah meningkat hampir separuh sejak PayPal mengatakan bulan lalu bahawa ia akan membuka rangkaiannya ke bitcoin dan cryptocurrency lain.

Dalam temu bual dengan Bloomberg TV awal bulan ini, Rick Rieder, ketua pegawai pelaburan pendapatan tetap global BlackRock Inc., mengatakan aset kripto adalah tambahan berguna untuk portfolio yang seimbang.

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid