spot_img
spot_img

Big Payme tawar pinjaman cepat secara online

spot_img

KUALA LUMPUR (13 Nov): Syarikat e-wallet tempatan dari AirAsia Bhd, BigPay Later Sdn Bhd, bersama dengan tujuh syarikat “komuniti kredit berlesen” yang lain, telah mendapat kebenaran dari Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) untuk memberikan pinjaman secara online.

Kelulusan itu diumumkan semasa sesi virtual panduan pinjaman wang dalam talian oleh Kementerian tersebut yang dilancarkan oleh Menterinya, Zuraida Kamaruddin, hari ini.

Tujuh syarikat lain ialah Axiata Digital Capital Sdn Bhd, Grabfin Operations (M) Sdn Bhd, GHL Payments Sdn Bhd, Presto Credit Sdn Bhd, JCL Credit Leasing Sdn Bhd, Fortune Tree Capital Sdn Bhd dan Hoop Fintech Sdn Bhd.

- Advertisement -

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes berkata, kelulusan itu adalah jalan utama bagi BigPay dan dia berharap dapat memberi peluang kepada orang ramai untuk berniaga dan menjalani kehidupan yang baik.

“Dalam masa pandemik COVID-19 ini, pembiayaan ini akan tersedia untuk kelompok B40 (dan) tujuannya adalah untuk mendapatkan pinjaman yang cepat hanya dalam beberapa menit,” katanya kepada Bernama.

Dia mengatakan walaupun B40 akan menjadi penerima manfaat terbesar dari kelulusan pinjaman, pinjaman itu juga akan tersedia untuk kumpulan lain juga.

- Advertisement -

“Ini adalah teknologi hebat yang membolehkan orang mendapat harga terbaik. Kami berharap AirAsia.com bukan hanya menjadi tempat anda membeli penerbangan AirAsia; kami sedang membina aplikasi super yang lengkap.

“Kami menambah semakin banyak perkhidmatan, one-stop shop – kami mempunyai fintech, e-commerce, dan kami mempunyai beberapa produk lain,” tambahnya.

Garis panduan tersebut dikembangkan untuk pelaksanaan transaksi pinjaman wang dalam talian oleh syarikat kredit komuniti berlesen di bawah KPKT dan untuk merapatkan jurang teknologi digital serta kemudahan pelaksanaan transaksi kredit masyarakat sesuai dengan syarat dan persekitaran norma baru.

Ini juga merupakan usaha Kementerian untuk memodenkan industri pinjaman wang (kredit masyarakat) seiring dengan usaha penjenamaan semula industri dan mewujudkan persekitaran perniagaan pinjaman wang yang lebih kondusif, selamat, terkawal dan teratur.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img