spot_img
spot_img

Jualan dalam talian di China US$ 70 bilion sehari

spot_img

HANGZHOU / BEIJING, China (11 Nov): Alibaba dari China mengatakan aktiviti pembelian di platform e-dagangnya semasa promosi beli-belah Singles ‘Day telah melebihi US $ 70 bilion pada malam Rabu, kerana pengguna tertarik dengan potongan diskaun dari lebih 16 juta barang.

Acara penjualan diskaun terbesar di dunia itu – yang diberi nama Black Friday dan Cyber Monday di Amerika Syarikat – merangkumi empat hari utama tahun ini, dan setakat ini telah membawa penjual  dan peruncit mereka 20 kali lebih banyak pesanan daripada nilai daripada Hari Perdana global dua hari yang dianjurkan oleh  Amazon.com Inc. bulan lalu .

Ini adalah ukuran bahawa prestasi ini secara meluas dianggap menunjukkan pemulihan ekonomi pasca virus di China.

- Advertisement -

“Kerana Covid-19, banyak orang Cina tidak dapat pergi ke luar negera,” kata Naib Presiden Liu Bo kepada wartawan. “Ini sebenarnya merangsang penggunaan dalam talian.”

Setakat ini, prestasi tersebut mungkin melegakan Alibaba Group Holding Ltd setelah kehilangan kira-kira 10% daripada nilai pasarannya minggu lalu, ketika pengawal selia mengurangkan penyenaraian syarikat gabungan fintech Ant Group.

Firma itu memulakan penjualan awal tahun ini untuk memberi lebih banyak pendedahan kepada jenama yang kurang dikenali. Ini menetapkan hari diskaun utama iaitu 1 Nov hingga 3 Nov, serta 11 Nov biasa, dan mengira jumlah dagangan kasar (GMV) selama 11 hari.

- Advertisement -

Acara ini, yang dilancarkan pada tahun 2009, biasanya merupakan tarikan yang memukau dengan persembahan langsung dan pada tahun lalu mencatat rekod GMV sebanyak AS $ 38.4 bilion. Tahun ini, Katy Perry muncul di gala Alibaba, walaupun melalui siaran langsung.

Selain menawarkan pemotongan harga secara langsung, acara ini menyaksikan pembeli di pelbagai platform Alibaba bermain permainan mudah alih untuk tawaran, menggabungkan pembelian di seluruh kedai dan membuat pesanan pada awal penjualan untuk mendapatkan tawaran terbaik.

Sehingga 20:05 p.m. (1305 GMT) pada 11 November, GMV telah mencecah 467,5 bilion yuan (US $ 70,59 bilion), kata Alibaba. Sebelumnya, mereka mengatakan pembelian meningkat pada rekod 583,000 sesaat. Lebih 2 juta produk ditampilkan dalam jualan buat pertama kalinya – dua kali ganda pada tahun lalu.

Lebih 340 firma termasuk Apple Inc, L’Oreal SA dan Huawei Technologies Co Ltd, telah melebihi penjualan 100 juta yuan, dengan 13 jenama mencatatkan GMV melebihi 1 bilion yuan, kata Alibaba.

Penganalisis juga menjangkakan tahun ini akan memberi keuntungan kepada jenama mewah, kerana pengguna yang biasa pergi ke luar negeri untuk mendapatkan barang mewah telah berada di pasaran tempatan sahaja akibat penutupan sempadan – koronavirus.

Tinjauan perbelanjaan Singles ‘Day oleh Sina Entertainment mendapati hanya 4% daripada 191,000 responden merancang untuk membelanjakan lebih dari 10,000 yuan, berbanding 43% yang bertujuan membelanjakan kurang dari 1,000 yuan.

Untuk mendorong pengeluaran, penyiar langsung mengumpulkan studio filem pop-up di sebuah bangunan berhampiran ibu pejabat Hangzhou Alibaba, yang memuji kelebihan barang yang dijual.

Luo Lima menganggarkan telah menggunakan kamera untuk mempromosikan produk bersalin selama 24 jam sepanjang tempoh penjualan tahun ini, berbanding enam jam pada Single ‘Day dua tahun lalu.

“Kami melakukan streaming secara berterusan selama enam jam, tanpa istirahat,” katanya. “Kita mulakan dengan makan hingga kenyang, supaya bertenaga sepanjang hari. Kami juga menyediakan minuman dan minuman vitamin.”

Saingan Alibaba ialah JD.com Inc dan Pinduoduo Inc, serta firma seperti Douyin – TikTok versi Beijing ByteDance Technology Co Ltd versi Cina – juga mengadakan acara Singles ‘Day.

JD.com, yang memulakan promosi pada 1 November, mengatakan pesanan pada 2:26 telah mencatat 243.1 bilion yuan.

(US $ 1 = 6.6146 Yuan)

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img