spot_img
spot_img

Apple lancar iPhone 12

spot_img

(14 Okt): Apple Inc pada hari Selasa melancarkan iPhone 12 generasi berikutnya, dengan sambungan 5G yang lebih pantas yang diharapkan syarikat Cupertino, California yang dijangka akan memacu gelombang peningkatan dan penjualannya terus meningkat menjelang akhir tahun ini.

Kelebihan iPhone 12 dengan paparan 6.1 inci, akan dijual dengan harga $ 799, sementara versi ‘Mini’ dengan skrin 5,4 inci akan sedikit lebih murah pada harga $ 699. Versi ‘Pro’ dengan tiga kamera dan sensor ‘lidar’ 3-D baru bermula pada $ 999, dengan ‘Pro Max’ size paling besar bermula dari harga $ 1,099 dan hingga $ 1,399.

Produk-produk baru itu akan menguji sama ada Apple dapat menarik pengguna di sekitar rangkaian data tanpa wayar 5G, yang  paling cepat melebihi kadar data berbanding pendahulunya.

- Advertisement -

Apple mengatakan semua model iPhone 12 di Amerika Syarikat akan menyokong gelombang 5G, varian terpantas teknologi, serta jalur frekuensi rendah. Beberapa peranti Android saingan hanya menyokong versi frekuensi rendah 5G.

Tetapi sama ada pembeli iPhone melihat peningkatan kelajuan yang dramatik akan sangat bergantung pada lokasi mereka dan pembawa (telcom carrier) mana yang mereka gunakan – apa yang disebut oleh Bob O’Donnell, ketua Penyelidikan TECHnalysis, “banyak butiran kecil yang menghalangi memenuhi janji dari 5G. ”

Dia mengatakan bahawa Apple mungkin membuat ada beberapa pelanggan kecewa ketika telefon dihantar tetapi hanya menawarkan peningkatan kelajuan yang sederhana sehingga syarikat telekomunikasi membangun rangkaian.

- Advertisement -

“Saya tidak merasa seperti Apple menjelaskan bahawa sebanyak mana yang mereka dapat,” kata O’Donnell.

Ketua Pegawai Eksekutif Verizon Communications Inc, Hans Vestberg muncul dalam persembahan live streaming Apple untuk mengumumkan bahawa telefon akan berfungsi dengan rangkaian 5G ‘ultrawideband’, yang dirancang untuk mengurangkan kesesakan jaringan telekomunikasi di bandar-bandar besar seperti New York dan Los Angeles, serta di kawasan yang ramai seperti stadium NFL . Apple mengatakan bahawa ia telah menguji 5G pada lebih daripada 800 syarikat telekomunikasi di 30 wilayah di seluruh dunia.

Peranti itu akan tiba kira-kira sebulan lebih lambat daripada biasa untuk pelancaran tahunan Apple. Pra-pesanan untuk iPhone 12 dan iPhone 12 Pro di Amerika Syarikat, Britain, China dan beberapa negara lain bermula Oktober. 16 dan penghantaran bermula Oktober. 23. iPhone Mini dan Pro Max akan tersedia untuk pra-pesanan November. 6 dan di kedai Nov. 13.

Apple mungkin menghadapi cabaran sambutan kerana pandemik koronavirus, kata Jake Dollarhide, ketua pegawai eksekutif Longbow Asset Management di Tulsa, Oklahoma.

“Oleh kerana pencegahan COVID dan cuaca yang lebih sejuk memaksa semua orang di dalam rumah, saya rasa akan lebih sukar untuk menjual iPhone pada Krismas ini. Apple adalah syarikat teknologi, ia tidak terkenal dengan penjualan dalam talian, ia terkenal dengan pembelian dan pengalaman di kedai, “kata Dollarhide.

Saham Apple jatuh lebih dari 3% semasa acara tersebut, menghapuskan nilai pasaran saham bernilai $ 77 bilion.

Pengguna di platform media sosial China Weibo mengadu bahawa siaran langsung acara Apple di platform dalam talian Tencent dan Bilibili Inc telah dibatalkan, tetapi mereka mengatakan bahawa mereka masih dapat menontonnya di laman web Apple sendiri. Tencent dan Bilibili tidak segera memberi balas permintaan untuk memberi komen.

Apple juga mengumumkan pembesar suara pintar HomePod Mini yang berharga $ 99 dan akan dihantar mulai November. 16. Sebilangan besar ciri berfungsi sebagai tambahan kepada penawaran serupa dari Amazon.com Inc dan Google Alphabet Inc.

Tetapi Ben Bajarin, penganalisis utama kecerdasan pasaran pengguna di firma penyelidikan Creative Strategies, mengatakan Apple telah mewujudkan visinya untuk bagaimana perantinya dapat berinteraksi secara lebih langsung dengan pembesar suara sendiri daripada pesaingnya. Sebagai contoh, pelanggan Apple boleh bercakap ke iPhone atau iPad mereka untuk menggunakan HomePod Mini seperti sistem interkom.

“Itu bukan sesuatu yang dapat dilakukan Google atau Amazon, terutama Amazon, dengan lancar,” kata Bajarin. “Kelebihan yang mereka tekankan oleh Apple ialah sebahagian besar pelanggan (Google dan Amazon) memiliki iPhone. Mereka memanfaatkan fakta bahawa mereka memiliki kelebihan.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img