spot_img
spot_img

1MDB untuk kepentingan UMNO & Najib

spot_img

1MALAYSIA Development Bhd ditubuhkan untuk membiayai Umno dan menjaga kepentingan presidennya ketika itu, Datuk Seri Najib Razak, bekas ketua eksekutif 1MDB, Mohd Hazem Abdul Rahman kepada mahkamah pada minggu lalu syarikat pembangunan strategik milik negara yang ditubuhkan pada tahun 2009.

Saksi pendakwaan ke-10, Hazem mengatakan bahawa dia diberitahu hal ini ketika dia ditemu ramah pada tahun 2012 untuk tugas ketua pegawai operasi 1MDB oleh ahli perniagaan kelahiran Pulau Pinang Low Taek Jho dan Allahyarham Datuk Azlin Alias, yang kemudian menjadi setiausaha utama Najib.

Menggambarkan pertemuan pertamanya dengan Low di Hotel Shangri-La Putrajaya, di mana Azlin memperkenalkannya, Hazem, 48, diberitahu bahawa Low adalah penasihat tidak rasmi Najib.

- Advertisement -

Low memberitahu bahawa 1MDB dibentuk untuk membantu Umno dan syarikat itu akan melakukannya melalui perniagaan yang dilaburkannya.

“Jho Low memberitahu saya bahawa 1MDB adalah syarikat yang dikendalikan oleh Najib dan syarikat itu akan bertindak mengikut kehendak PM (perdana menteri) ketika itu. Sebarang keputusan mesti mendapat persetujuan Najib dan dia akan mendapat keputusan terakhir, ”Hazem memberi keterangan.

Kesaksiannya bahawa syarikat itu ditubuhkan untuk kepentingan Umno dan bahawa ia bertindak berdasarkan kehendak Najib telah ditentang oleh peguam Najib, yang berpendapat bahawa penyataan itu adalah khabar angin.

- Advertisement -

Sebelum Hazem mengambil saksi, pihak pembelaan dan pihak pendakwaan telah berdebat mengenai penerimaan keterangannya, dengan yang pertama menegaskan bahawa itu adalah desas-desus kerana Low bersembunyi dan Azlin sudah mati, sehingga kebenaran kenyataan Hazem tidak dapat disahkan.

Hakim hakim, Collin Lawrence Sequerah memutuskan, bagaimanapun, bahawa Hazem dapat memberi keterangan dan bahawa dia akan memutuskan pada akhir kes pendakwaan dan setelah mendengar keterangan dari saksi-saksi lain sama ada pernyataan itu didengar atau boleh diterima.

Hazem memberi keterangan bahawa 1MDB dibentuk secara khusus untuk membiayai Umno melalui suntikan dana dari institusi kewangan asing untuk projek 1MDB, yang akan dialihkan ke parti politik.

Dia mengatakan ada kalanya dia berusaha membantah cadangan Low, yang menurutnya mencurigakan. “Namun, Azlin akan datang dan menghibur saya dan memberitahu saya bahawa apa sahaja [arahan] yang datang dari Jho Low adalah dari Najib dan [bahawa] dia (Najib) adalah pemimpin saya.”

Hasil bon untuk TRX yang digunakan untuk Umno

Hazem menjelaskan bagaimana, ketika menjadi CEO, hasil penerbitan bon bernilai AS $ 3 bilion oleh anak syarikat 1MDB, 1MDB Global Investments Ltd (1MDB GIL), untuk Abu Dhabi Investment Company (Admic) – syarikat usaha sama dengan Emiriah Arab Bersatu – untuk membangunkan Tun Razak Exchange (TRX) malah digunakan untuk membayar hutang yang akan datang dan membeli sebidang tanah di Ayer Itam, Pulau Pinang, untuk membina rumah mampu milik.

Janji rumah yang lebih berpatutan adalah untuk menenangkan pengundi menjelang pilihan raya umum ke-13 pada Mei 2013. Hazem berkata Low memberitahunya bahawa sebahagian daripada AS $ 3 bilion, yang dikumpulkan dua bulan sebelumnya secara tergesa-gesa, akan digunakan untuk tujuan pilihan raya.

“Dia (Low) mengatakan kepada saya bahawa dana ini harus dipercepat karena dana ini akan digunakan untuk tujuan pemilihan dan untuk membayar pinjaman Standard Chartered … untuk [a] pelaburan Petro Saudi International,” kata Hazem, sambil menambahkan bahawa pembelian tanah di Ayer Itam adalah inisiatif kempen Umno. “Ketika Najib berkempen di sana [di Pulau Pinang], dia mengatakan bahawa tanah ini akan dibangunkan oleh 1MDB untuk membangun rumah mampu milik.”

Pada pertengahan 2019, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia melucutkan wang UMNO sebanyak RM220 juta yang didakwa berasal dari 1MDB yang disimpan oleh Najib ke dalam akaun Umno. Jumlah itu kemudian dikurangkan menjadi RM192 juta, tetapi saman itu ditolak oleh Mahkamah Tinggi dan kini menunggu rayuan di Mahkamah Rayuan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img