TERKINI
KEWANGAN

Koperasi tentera labur fintech Australia

September 23, 2020 10:28 am –

KUALA LUMPUR (23 Sept): Koperasi Angkatan Bersenjata Malaysia (Koperasi Angkatan Tentera Malaysia Bhd atau Koperasi Tentera) melabur RM10 juta dalam syarikat baru fintech yang berdaftar di Australia, MyMy Holdings Pty Ltd sebagai sebahagian daripada rancangannya untuk memperkenalkan sejumlah baru perkhidmatan kewangan digital kepada anggotanya.

Dalam satu kenyataan bersama semalam, MyMy mengatakan ia bertujuan untuk menjadi pelopor pertama di Malaysia dan bank digital patuh syariah pertama di dunia.

Firma itu mengatakan dengan pelaburan terbaru Koperasi Tentera sebanyak RM10 juta, ditambah dengan pelaburan yang ada, pusingan modal permulaan MyMy berjumlah RM12 juta.

Dikatakan pelaburan ini bernilai lebih dari RM50 juta dan memberikannya modal pengawalseliaan yang diperlukan untuk memohon lesen e-money Bank Negara Malaysia (BNM).

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Koperasi Tentera Brigadier Jeneral (Rtd) Datuk Ahmad Zahudi Salleh berkata, kolaborasi itu termasuk mendigitalkan pembayaran dividen (sebagai pengganti cek), menyediakan akaun digital dan e-dompet.

“Kami juga berusaha untuk menawarkan penyelesaian pelbagai mata wang untuk anggota yang melancong ke luar Malaysia selepas Covid-19,” katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif dan pengasas bersama MyMy Joe McGuire mengatakan dengan suntikan modal dari Koperasi Tentera, firma itu akan meminta kelulusan untuk lesen e-money dari BNM untuk beroperasi dalam beberapa bulan akan datang.

“Ini adalah langkah pertama dalam perjalanan kami untuk mendapatkan salah satu lesen perbankan digital yang sangat dicari di Malaysia yang akan dikeluarkan pada tahun 2021.”

Sementara itu, ketua pegawai operasi dan pengasas bersama MyMy, Kishore Samuel berkata, MyMy adalah syarikat fintech yang bertujuan untuk menjadi perintis pertama di Malaysia dan bank digital patuh syariah pertama di dunia.

Dia mengatakan bahawa firma itu menyusun semula perkhidmatan kewangan dari awal, dengan visi teras menggabungkan teknologi moden dengan nilai tradisional yang sering dilupakan oleh firma teknologi.

“Ada banyak tanda tanya tentang apakah masyarakat telah mengorbankan nilai dan privasi untuk kemudahan.

“Jenama kami adalah singkatan dari My Malaysia, tetapi juga memberi pelanggan kemampuan untuk menguruskan ‘My Money, My Way’,” katanya.

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid