TERKINI
Buletin Hiburan Luar Negara PANAS TEKNOLOGI

PUBG membuang Tencent untuk mengelakkan larangan aplikasi China di India

September 14, 2020 10:39 am – aiman adzhar

London (CNN Business) Pembangun PlayerUnknown’s Battlegrounds telah memutuskan hubungan dengan Tencent (TCEHY) di India dalam usaha untuk melarang larangan pemerintah terhadap aplikasi mudah alih China di salah satu pasar permainan video yang paling menguntungkan.

PUBG Corporation mengatakan dalam satu kenyataan pada hari Selasa bahawa Tencent Games di India tidak lagi diberi kuasa untuk menerbitkan versi mudah alih francais PUBGnya.

Syarikat permainan Korea Selatan mengatakan bahawa ia akan memikul semua tanggungjawab penerbitan itu sendiri di dalam negara, di mana PUBG adalah permainan mudah alih terlaris bulan lalu.

Keputusan itu diambil setelah pemerintah India mengatakan minggu lalu bahawa ia akan menyekat 118 aplikasi di negara itu, yang menurutnya mengancam keselamatan negara.

Senarai itu merangkumi dua aplikasi mudah alih PUBG, serta gergasi carian China Baidu (BIDU) dan Alipay, aplikasi pembayaran mudah alih dari Ant Group, gabungan kewangan Jack Ma’s Alibaba (BABA).

“PUBG Corporation memahami dan menghormati sepenuhnya langkah-langkah yang diambil oleh pemerintah kerana privasi dan keselamatan data pemain adalah keutamaan bagi syarikat,” katanya dalam satu kenyataan.

“Ia berharap dapat bekerjasama dengan pemerintah India untuk mencari jalan keluar yang memungkinkan pemain untuk sekali lagi turun ke medan perang sambil sepenuhnya mematuhi undang-undang dan peraturan India.”

PUBG adalah permainan mudah alih teratas oleh pengguna aktif bulanan di India tahun lalu, menurut firma analisis AppAnnie.

Pada separuh pertama tahun ini, muat turun lebih daripada 54 juta kali, kata firma analitik Sensor Tower kepada CNN Business.

Bulan lalu, ia menjana pendapatan $ 2.2 juta, memperoleh paling banyak antara 20 permainan mudah alih teratas di India.

Berita akan datang sebagai tamparan kepada Tencent (TCEHY), yang telah melarang aplikasi pesanan popularnya WeChat di India.

Ia juga bertentangan dengan kemungkinan larangan WeChat di Amerika Syarikat. Tencent tidak segera menanggapi permintaan untuk memberi komen mengenai pengumuman PUBG.

Kementerian Elektronik dan Teknologi Maklumat India kini telah melarang hampir 200 aplikasi mudah alih yang berasal dari China, menurut Gateway House, sebuah badan pemikir dasar luar negeri di Mumbai. Pada bulan Jun ia melarang aplikasi video bentuk pendek TikTok, yang dimiliki oleh ByteDance.

Kementerian tidak segera menanggapi permintaan untuk memberi komen mengenai apakah tindakan PUBG akan memberi peminat India akses ke versi permainan mudah alih lagi.

Sherisse Pham, Julia Horowitz dan Swati Gupta menyumbang pelaporan.

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid