spot_img
spot_img

Bukan warganegara tidak dibenarkan

spot_img

KUALA LUMPUR, 27 Ogos – Walaupun merasa simpati terhadap perniagaan atau rumah tangga yang memerlukan kakitangan atau pekerja yang tersekat di luar negara, sempadan negara akan tetap ditutup bagi bukan warganegara yang ingin memasuki negara ini, kata Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Menteri kanan hari ini memahami keadaan mereka yang terjejas, seperti restoran dengan kakitangan yang tidak dapat masuk Malaysia yang kini terperangkap di negara-negara seperti Thailand, atau mereka yang mempunyai pembantu rumah yang masih berada di Indonesia atau Filipina.

Ismail Sabri menunjukkan bahawa kesihatan dan kesejahteraan rakyat Malaysia menjadi keutamaan.

- Advertisement -

“Kami faham, tetapi kami (kerajaan) melihat aspek kesihatan sebagai yang paling penting sekarang.

“Kami telah membuat keputusan dan sempadan akan tetap ditutup; kita belum melonggarkan kawalannya, ”katanya.

Ismail Sabri mengatakan alasan utama di sebalik kegusaran kerajaan untuk membuka semula sempadan adalah berdasarkan trend tempatan dan kluster global Covid-19 baru yang disebabkan oleh kes-kes yang diimport.

- Advertisement -

Dia mengatakan bahawa pengesanan berterusan kes positif di kalangan pelancong, bukan hanya mereka yang memasuki Malaysia, tetapi bahkan ke negara-negara lain yang sebelumnya disebut sebagai teladan dalam menangani Covid-19, memaksa kerajaan untuk menutup pintunya.

“Jadi bagi mereka yang ingin kembali dari negara-negara seperti Thailand atau pembantu dari Indonesia, walaupun bantuan mereka sangat diperlukan, kami masih tidak membenarkan mereka memasuki negara ini.

“Walaupun kita memahami situasinya, bahaya masih sangat besar, dan ia harus dielakkan untuk ditanggung oleh rakyat Malaysia,” katanya.

Ismail Sabri berkata, keputusan kerajaan masih sama, bukan warganegara yang dibenarkan hanya yang memenuhi kriteria, seperti pasangan atau pemilik perniagaan, dibenarkan masuk buat masa ini.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img