spot_img
spot_img

Satu lagi Bilionaire dari Malaysia

spot_img


(17 Ogos): Malaysia telah lama menjadi tempat di mana banyak kekayaan telah dikumpulkan dari masa ke masa. Keluarga Robert Kuok, Keluarga Teh dari Public Bank dan Keluarga Quek pengasas Hong Leong Bank, perniagaan sawit, harta tanah dan perbankan yang wujud sejak beberapa dekad yang lalu.

Ia berubah sehingga Covid-19, ketika industri getah utama negara – atau lebih tepatnya, pembuatan sarung tangan – menjadi salah satu yang paling laku di dunia ini.

Wong Teek Son, yang bersama-sama menubuhkan Riverstone Holdings Ltd. pada tahun 1980-an setelah bekerja sebagai ahli kimia penyelidikan, bulan lalu menjadi billionaire kelima di negara ini dari pembuatan sarung tangan. Dia kini bernilai AS $ 1.2 bilion kerana saham syarikatnya meningkat hampir enam kali ganda dari paras rendah pada bulan Mac, berkat permintaan produk pelindung tangan yang semakin meningkat semasa wabak koronavirus.

- Advertisement -

Jurucakap Riverstone enggan mengulas mengenai nilai bersih Wong.

Kelajuan dan kekuatan permintaan sarung tangan luar biasa, tetapi ada tanda-tanda kenaikan pesat akan menurun, terutama ketika penyelidikan untuk rawatan Covid-19 dan kemajuan vaksin.

Syarikat sarung tangan menerima kesan minggu lalu ketika presiden Rusia mengatakan bahawa negaranya telah membersihkan vaksin Covid-19 pertama di dunia untuk digunakan, sementara Moderna Inc. dan Johnson & Johnson adalah antara yang mencapai kesepakatan dengan kerajaan untuk menyediakan vaksin mereka. Riverstone merosot 13% pada minggu lalu dan terburuk sejak Mac.

- Advertisement -

Walaupun vaksin tidak menyebabkan permintaan sarung tangan menjadi rendah, pelabur dapat menjual sahamnya dengan jangkaan bahawa ia akan mengurangkan jumlah kes, kata penganalisis Institut Penyelidikan RHB Alan Lim dalam laporan 13 Ogos.

Raja Malaysia

Mengenai pembuatan sarung tangan, Malaysia adalah pengeluar utama dunia: Ia menghasilkan sekitar 65% bekalan dunia untuk sarung tangan getah, dan Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi menganggarkan eksport akan meningkat 45% tahun ini.

Riverstone mempunyai pesaing di negara sendiri iaitu Top Glove Corp. dan Hartalega Holdings Bhd. Kini berada di antara lima syarikat paling berharga dalam indeks penanda aras ekuiti Malaysia. Saham mereka melonjak lebih daripada 192% tahun ini, meningkatkan nilai bersih pengasas jutawan mereka, menurut Bloomberg Billionaires Index.

Nasib baik di negara ini, ekonominya berkembang pesat walaupun ekonomi paling banyak menyusut sejak krisis kewangan Asia. Itu memburukkan lagi ketidaksamaan yang luas. Knight Frank menganggarkan penciptaan kekayaan adalah yang terpantas ke-10 di dunia di negara ini – sementara pendapatan purata adalah 7,901 ringgit (US $ 1,882) tahun lalu. Laporan kekayaan 2020 syarikat itu mengunjurkan bahawa jumlah rakyat Malaysia dengan lebih dari AS $ 30 juta akan meningkat sebanyak 35% antara 2019 dan 2024, berbanding dengan 2% antara 2018 dan 2019.

Kebangkitan industri sarung tangan terhadap dominasi global telah mewujudkan keperluan besar bagi pekerja asing, yang menimbulkan kontroversi mengenai operasi mereka. Kerajaan Amerika Syarikat bulan lalu melarang import produk dari dua unit Top Glove kerana kononnya “ada bukti kerja paksa yang munasabah”.

Pengeluar sarung tangan terbesar di dunia mengatakan minggu lalu bahawa ketika sedang melakukan perbincangan dengan A.S., permintaan meningkat di banyak negara lain di mana wabak itu muncul kembali.

Penyenaraian Singapura

Tidak seperti pesaingnya, ketika Riverstone memutuskan untuk tampil di tawaran awam pada tahun 2006, ia memilih Singapura. Ini kerana Malaysia mempunyai kawalan mata wang yang lebih ketat dan dana yang dikumpulkan di negara kota singa itu lebih mudah dipindahkan ke China dan Thailand, di mana syarikat itu berkembang, menurut jurucakapnya.

Riverstone mempunyai kapasiti pengeluaran tahunan sekitar 9 bilion sarung tangan, menurut laporan tahunan terbarunya. Keuntungannya meningkat dua kali ganda kepada 137.5 juta ringgit pada separuh pertama tahun ini.

Wong bersama-sama mengasaskan pembuat sarung tangan nitril pada tahun 1989 setelah bekerja sebagai ahli kimia penyelidikan dan pengembangan di sebuah syarikat yang membekalkan produk bilik bersih. Dia tidak merancang untuk mengembangkan perniagaannya sendiri.

“Peluang itu muncul hanya kerana syarikat yang saya bekerja ditutup, dan kami dapat menggunakan jalur produksi mereka,” katanya dalam wawancara dengan Singapore Exchange pada tahun 2016. Dengan persaingan yang meningkat, banyak rakan pesaingnya di Malaysia terpaksa tutup. “Kami menyedari bahawa kami perlu meneruskan memberi perkhidmatan kepada pelanggan kami.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img