TERKINI
Dalam Negara Inspirasi

Pemuda harus berkomunikasi antara satu dengan lain

August 5, 2020 4:50 pm – Zulkiflee Azmee

KUALA LUMPUR, 3 Ogos – Pemuda adalah pemimpin untuk hari esok, harus diberi lebih banyak peluang untuk menyuarakan pendapat mereka dengan rakan senegara mereka yang berbilang kaum, kata bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.

Negarawan yang berusia 95 tahun itu percaya bahawa belia Malaysia dapat memperkasa dan memacu negara ke masa depan yang lebih baik jika diberi saluran atau platform yang lebih tepat, seperti forum atau perbincangan digital.

“Dari platform itu, mereka dapat mengenal pasti masalah tertentu dan mengadakan perbincangan secara berkala. Bersama dengan rakan-rakan Melayu, Cina, India, perbincangan ini akan menajamkan fikiran dan pemahaman mereka mengenai nilai-nilai moral.

“Dari sana, mereka dapat saling memahami dengan lebih baik, terutama mengenai politik. Siapa tahu, mereka dapat menjalin persahabatan. Itulah sebabnya sangat penting untuk memanfaatkan masa muda anda, hanya berkomunikasi dan ambil perbezaan secara positif, ”katanya.

Bercakap pada ceramah digital yang dianjurkan oleh MyPerintis, sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mempromosikan Pemerkasaan Belia, Dr Mahathir berkata para belia harus tetap aktif dan terlibat dalam banyak aktiviti agar minda mereka sibuk agar tidak membuang masa dan peluang untuk membangunkan negara ini.

Dalam hal lain, Dr Mahathir menasihatkan rakyat untuk meneroka pelbagai cara menjalankan perniagaan, termasuk platform dalam talian, terutama kerana moratorium pembayaran pinjaman bank tidak akan bertahan selamanya.

“Anda mesti berfikir dan berusaha keras ketika moratorium tamat kelak, maka anda tidak akan mendapat sokongan lagi. Apa yang akan anda lakukan pada masa itu? Saya bersimpati dengan mereka yang tidak dapat beralih ke perniagaan lain. Tetapi selalu ingat bahawa moratorium tidak selamanya, pada tahap tertentu anda harus membayar hutang anda, ”katanya.

Kerajaan baru-baru ini mengumumkan pelanjutan moratorium pembayaran pinjaman sebanyak tiga bulan lagi bagi mereka yang kehilangan pekerjaan pada tahun 2020 kerana penularan wabak Covid-19, sementara pendekatan yang disasarkan akan diambil untuk yang lain.

Sebelumnya, kerajaan mengumumkan tempoh moratorium enam bulan dari 1 April hingga 30 September 2020, di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat untuk mengatasi kesan wabak tersebut.

Dr Mahathir mengatakan mereka yang tidak mempunyai kemampuan untuk menceburkan diri dalam perniagaan baru boleh menggunakan platform ekonomi pertunjukan, seperti Iksmart, Grab dan Foodpanda, untuk menjual produk mereka terus dari rumah mereka sendiri.

Pada akhir sesi, beliau mengingatkan masyarakat untuk lebih bertoleransi antara satu sama lain untuk menjadikan Malaysia menjadi negara maju. Ini, tegasnya, kerana negara ini sangat kaya dan ada banyak peluang bagi rakyat untuk memperbaiki kehidupan, walaupun mereka sering terganggu oleh masalah politik.

“Oleh itu, rakyat harus bijak membuat penilaian terhadap negara. Sekiranya ada pilihan semasa pilihan raya umum, maka pilihlah dengan sebaik mungkin, ”katanya sambil menasihati rakyat agar tidak bersikap ekstrimis terhadap apa pun. – Bernama

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid