spot_img
spot_img

Automatik undi selepas 18 tahun dikaji

spot_img

KUALA LUMPUR, 19 Mei – Kerajaan sedang mempertimbangkan idea untuk mengadaptasi dan melaksanakan sistem pengundian automatik baru di Malaysia, yang akan mencontohi rangka kerja pengundian yang sedang digunakan di Australia.

Menurut laporan New Straits Times (NST), ketua eksekutif Komite Pembaharuan Pilihan Raya (ERC) Amirul Muner Mohamad memuji sistem itu, mengatakan bagaimana ia adalah satu yang terbuka dan demokratik yang juga boleh membuat pengundian dari luar negara lebih mudah dan mudah diakses.

Amirul berkata ERC diberikan dua tahun untuk melihat sama ada kerajaan harus mengamalkan sistem Australia, sambil mengambil kira isu-isu yang dihadapi oleh United Kingdom dan Amerika Syarikat yang menggunakan sistem yang sama.

- Advertisement -

Fungsi sistem undian Australia secara automatik mendaftarkan pengundi baru apabila mereka menghidupkan umur pengundian yang sah iaitu 18 tahun, dan juga membenarkan warganya untuk mengundi dari mana saja.

Orang dewasa Australia boleh mengundi apabila mereka bertukar menjadi umur 18 tahun selepas dimasukkan ke senarai pemilih secara automatik, di mana Amirul menegaskan sebagai salah satu kelemahan dalam sistem pilihanraya negara ini, dengan mengatakan kemasukan pengundi secara automatik adalah amalan yang belum dilaksanakan di Malaysia.

Amirul, dalam laporan seterusnya oleh akhabar berbahasa Inggeris itu, berkata komplikasi yang berpotensi akan timbul seperti mendaftarkan perubahan dalam alamat tetap pengundi dan perlu mengesahkan kesahihan alamat tersebut. Ini akan menimbulkan cabaran dalam menguruskan daftar pemilih.

- Advertisement -

“Masalahnya termasuk isu-isu mengenai kesahihan residensi, sistem alamat kediaman dan lain-lain yang mungkin dihadapi oleh badan pengurusan pilihan raya.

“Ia adalah sesuatu yang saya tidak boleh huraikan kerana ia berkaitan dengan hal ehwal undang-undang,” katanya dipetik sebagai berkata dalam laporan itu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img