spot_img
spot_img

Buang sikap feudal dan patuh undang-undang negara

spot_img

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi menyatakan bahawa Pakatan Harapan komited terhadap kedaulatan undang-undang untuk memastikan keadilan untuk semua orang sama di dalam undang-undang dan sentiasa menegakkan Perlembagaan Persekutuan.

“Kami menerima kedaulatan undang-undang. Bagi kami, kami mematuhinya walaupun terdapat gangguan, dan sebagainya, “kata Dr Mahathir.

Pakatan, katanya, berpegang teguh pada kedaulatan undang-undang, tidak seperti kerajaan Barisan Nasional sebelum ini, “tidak pernah peduli terhadap kedaulatan undang-undang,” katanya.

- Advertisement -

“Mereka (kerajaan Barisan) menangkap seseorang sesuka hati” kata Dr Mahathir.

Beliau berkata adalah penting bahawa semua rakyat Malaysia memahami bahawa Malaysia adalah sebuah demokrasi parlimen, di mana Perlembagaan adalah pihak berkuasa tertinggi dan tiada siapa yang boleh melanggarnya.

Bagaimanapun, Perdana Menteri mengeluh bahawa terdapat keengganan dari semua peringkat kerajaan dan pihak berkuasa untuk menerapkan undang-undang secara konsisten di seluruh lembaga untuk semua rakyat Malaysia.

- Advertisement -

“Ini masalah besar. Walaupun kita adalah demokrasi parlimen, sesetengah orang yang menguruskan kerajaan agak dalam cara pemikiran yang lama. Mereka tidak boleh membantah.

“Walaupun ada sesuatu yang salah, ada sesuatu yang dicadangkan kepada mereka adalah salah, yang bertentangan dengan undang-undang, tetapi mereka masih akan melakukannya kerena mereka tidak mahu menentang pihak berkuasa yang lebih tinggi,” kata Dr Mahathir.

Pengunduran kerajaan baru-baru ini daripada mengesahkan Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa masih lagi dalam pemikiran Perdana Menteri kerana dia merasakan bahawa dia telah bersalah.

“Saya kecewa kerana ini adalah kali pertama seseorang cuba menggunakan Raja-raja untuk menyalahkan kerajaan. Itu sangat salah. Jika mereka mempunyai masalah, mereka boleh bertanya kepada kami. Kita dapat menerangkan semua mengenai Statut Rom . Sebaliknya, mereka mengadakan mesyuarat yang tidak selaras dengan Perlembagaan.

“Mereka memberikan penjelasan yang salah mengenai Statut Rom dan mereka berjaya mempengaruhi orang. Kami perlu memastikan rakyat terus menyokong kami. Pada masa ini, kita terpaksa membuang Statut Rom.

“Lama-kelamaan, kita perlu memberitahu orang ramai bahawa ini tidak akan mengubah Perlembagaan kita. Perlembagaan dan undang-undang kita kekal. Tetapi apabila kita gagal melaksanankannya, maka, jika ada perkara yang sangat serius seperti pembunuhan beramai-ramai, maka Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) boleh campur tangan, ” kata Dr Mahathir.

Mengenai isu penamaan Ketua Hakim Negara yang baru untuk menggantikan Tan Sri Richard Malanjum yang telah bersara, Dr Mahathir berkata pada masa ini, beliau belum menerima apa-apa pengesahan mengenai pencalonan itu.

Dia juga bercakap tentang bagaimana mereka yang mendakwa sebagai oarng agama telah menyesatkan pengikut mereka semata-mata untuk mempercepat agenda politik mereka.

“Apa yang kita cuba lakukan ialah menerangkan apa yang sebenarnya diajar oleh agama. Dan apa yang mereka lakukan bukan ajaran agama.

“Kita tidak berurusan dengan penganut Islam yang sebenar tetapi para penunggang agama yang berusaha untuk meningkatkan popularitinya, terutama orang yang tidak cukup ilmu tentang agama yang tidak mahu mengaku perbuatan salah mereka,” kata Dr Mahathir.

–THESTAR

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img