Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

Satu lagi cabaran Anwar selepas diesel, iaitu BlackRock

spot_img

Beberapa aktivis masyarakat, pengaruh media sosial, ahli politik dan NGO akan berkumpul membantah tindakan kerajaan menjual sebahagian saham lapangan terbang negara kepada gergasi pelaburan AS, BlackRock ke dalam konsortium satu konsortium bersama. BlackRock menerima tekanan yang semakin meningkat di seluruh dunia kerana dituduh terlibat bersama dalam jenayah perang Israel menceroboh Palestine.

Forum itu dinamakan “Tolak BlackRock”, diadakan esok. Antara yang dikatakan hadir adalah bekas menteri kesihatan, Khairy Jamaluddin, bekas menteri besar Kedah Mukhriz Mahathir, dan bekas menteri luar negeri Saifuddin Abdullah.

- Advertisement -

Forum itu, yang akan diadakan di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor, juga akan menampilkan pemimpin NGO seperti Nazari Ismail, yang mengetuai gerakan tempatan anti-Israel & Boikot, Azmi Abdul Hamid yang mengetuai Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia, Hishamuddin Rais, dan lain-lain di mana mereka menggesa orang ramai untuk hadir dan ‘kenal’ siapakah BlackRock.

“Bagaimana BlackRock kini ada kaitan dengan lapangan terbang Malaysia, Israel dan Palestin (konflik)?” katanya dalam klip pendek.

Bekas pemimpin PKR, Tian Chua dari Sekretariat Solidariti Palestin yang menganjurkan forum itu berkata acara itu bukan anjuran mana-mana parti politik.

- Advertisement -

Bekas naib presiden PKR itu berkata ia bertujuan menyebarkan kesedaran orang ramai mengenai risiko penglibatan BlackRock dalam pengurusan aset negara.

Beliau berkata, MAHB akan diswastakan selama 45 tahun sehingga 2069, dan ini akan mewujudkan monopoli yang sebegitu lama. Menurut sumber, Malaysia Airports Holdings Berhad yang dimiliki kerajaan, kini dikatakan BlackRock akan membeli 30% kepentingan dalam MAHB.

Isu BlackRock telah muncul sebagai salah satu cabaran terbesar Anwar sejak pelantikannya ke jawatan Perdana Menteri. Dari dulu, Anwar sering dikatakan lebih mesra dengan AS dan Israel, dengan pengkritik memetik kenyataan lepas termasuk wawancaranya dengan Wall Street Journal pada 2012 yang memetik beliau sebagai berkata bahawa beliau akan “menyokong semua usaha untuk melindungi keselamatan negara Israel”. Beliau juga pernah memegang jawatan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa dari Mac hingga September 1998.

Namun, sejak menjadi PM Anwar telah berjaya mengubah persepsi itu di pentas dunia dan mendapat pujian seluruh dunia Islam dengan ucapan dan kenyataan yang mengkritik sokongan Washington terhadap Israel, yang menceroboh Gaza tahun lalu di mana telah mengorbankan sekurang-kurangnya 37,000 rakyat Palestin.

Di bawah pelan yang diumumkan bulan lepas, Global Infrastructure Partners (GIP) milik BlackRock akan memegang 30% kepentingan dalam konsortium untuk menguruskan MAHB, bersama dana pelaburan kerajaan Khazanah Nasional dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), kedua-dua entiti di bawah bidang kuasa kementerian kewangan yang diketuai oleh Anwar.

Peranan BlackRock sangat cemerlang dalam mengukuhkan ekonomi Israel serta pelaburan besarnya dalam industri senjata AS telah menjadikannya sasaran penunjuk perasaan pro-Palestin yang menuduh syarikat itu mendapat keuntungan daripada pembunuhan beramai-ramai.

Antara syarikat lain di mana BlackRock melabur ialah McDonald’s dan Starbucks, di mana ia merupakan pemegang saham kedua terbesar, dan telah menerima pemboikotan global terhadap kepentingan Barat yang dituduh bersekongkol dengan rejim Zionis.

BlackRock melabur dalam syarikat pertahanan Lockheed Martin, yang mempunyai pelaburan berbilion dolar dalam industri pertahanan dan aeroangkasa Israel, kini menjadi tumpuan di Malaysia selepas kumpulan pro-Palestin membantah kemasukannya dalam pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia dan Asia Keselamatan Negara di Kuala Lumpur awal bulan lalu.

Sebelum ini, lebih 20 pertubuhan menggesa Putrajaya membatalkan penyertaan GIP dalam MAHB, memberitahu kerajaan bahawa “sokongan terpuji untuk perjuangan Palestin akan dilihat sebagai kata-kata kosong semata-mata” jika ia membenarkan pemilikan itu.

Anwar telah mempertahankan keputusan itu sambil menuduh pemimpin pembangkang sebagai “menghasut”.

Penglibatan GIP dalam perjanjian itu juga telah dipersoalkan oleh pakar penerbangan yang mengatakan ia tidak akan membawa sebarang nilai tambah kepada lapangan terbang Malaysia.

Mereka juga mengatakan bahawa lapangan terbang negara lain yang kini berada di bawah GIP belum pun mencapai senarai lapangan terbang terbaik.

Ini adalah pilihan sukar buat Anwar selepas meluluskan subsidi diesel bersasar di mana amat tidak popular dikalangan rakyat.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img