spot_img
spot_img

Petronas mahu bawa kembali F1 ?

spot_img

KUALA LUMPUR, 31 Jan — Syarikat gergasi negara, Petroliam Nasional (Petronas) sedang berusaha untuk membawa kembali perlumbaan Formula Satu ke Malaysia pada tahun 2026, selepas sembilan tahun tidak mengambil bahagian dalam kalendar sukan termahal dunia itu, menurut tiga sumber yang dekat dengan perkara itu.

Malaysia menjadi tuan rumah kejohanan dunia F1 di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) dari 1999 tetapi mengadakan perlumbaan terakhir pada 2017 berikutan kemerosotan jualan tiket dan peningkatan kos penganjuran acara itu. Idea pembangunan litar dan penganjuran sukan berprestij itu adalah cetusan idea daripada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad ketika itu.

Petronas, satu-satunya syarikat Fortune 500 di Malaysia, memenangi hak penamaan kepada SIC selama tiga tahun pada Oktober tahun lepas. Litar ini terus menjadi tuan rumah perlumbaan MotoGP dan acara sukan permotoran lain.

- Advertisement -

Rancangan Petronas untuk membawa kembali perlumbaan F1 dicetuskan oleh presiden dan ketua eksekutif firma itu Tengku Muhammad Taufik Tengku Aziz pada hari Selasa lalu, kata sumber itu.

(Tan Sri Tengku Muhammad Taufik, CEO Petronas)

- Advertisement -

Sumber itu tidak menjelaskan sebab-sebab usaha itu. Petronas, SIC dan pejabat perdana menteri Malaysia tidak segera menjawab permintaan untuk komen.

Tahun lepas, menteri sukan Malaysia Hannah Yeoh berkata menganjurkan perlumbaan F1 adalah “sangat mahal” dan bahawa: “Jika kami boleh menganjurkan perlumbaan F1, kami sudah pun melakukannya — tetapi buat masa ini, kami tidak mampu untuk mengadakan perlumbaan. ”

Pejabat F1 tidak segera membalas permintaan untuk komen.

Populariti sukan ini telah berkembang secara global sejak beberapa tahun kebelakangan ini, didorong oleh siri TV Formula 1: Pandu untuk Bertahan Hidup Netflix dan apabila lebih banyak negara bersaing untuk menjadi tuan rumah perlumbaan untuk meningkatkan keterlihatan, meningkatkan pelancongan dan merangsang ekonomi mereka.

Max Verstappen memenangi Grand Prix F1 Malaysia terakhir pada 2017 manakala Lewis Hamilton, salah seorang pemandu pasukan Mercedes-AMG Petronas F1, memenangi kejuaraan pemandu pada tahun itu.

Petronas telah menjadi penaja pasukan Mercedes sejak 2010, dengan kerjasama itu telah membawa lapan kejuaraan dunia untuk kategori pembina kenderaan dan tujuh juara dunia untuk pemandu.

Pasukan itu menduduki tempat kedua dalam kedudukan pembina kenderaan tahun lepas, dengan Hamilton di tempat ketiga dan rakan sepasukan George Russell di tempat kelapan dalam kedudukan pemandu.

Petronas dijangka mengumumkan tahun penuh 2023 dan keuntungan pendapatan suku keempat pada awal Mac. Syarikat itu pada November mencatatkan keuntungan suku ketiga yang lebih rendah berikutan hasil yang lebih rendah disebabkan purata harga minyak dan gas global lebih rendah.

 

 

 

Sumber — Reuters

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img