spot_img
spot_img

Barat perkecil dan diam diri atas keputusan ICJ terhadap Zionis Israel

spot_img

Rishi Sunak Perdana Menteri berbangsa India pertama England, mem perkecilkan keputusan mahkamah tertinggi PBB bahawa Israel mesti bertindak untuk mencegah pembunuhan beramai-ramai di Gaza.

Rishi Sunak yang dilihat begitu Pro Zionist Israel berkata kes undang-undang yang bertujuan menghentikan perang dan menuduh Israel melakukan jenayah perang di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) adalah “tidak wajar sama sekali”.

Pada hari Jumaat, dalam satu perbicaraan penting, hakim di ICJ yang dikendalikan PBB berkata Israel kini mesti menghadapi perbicaraan berhubung kemungkinan pembunuhan beramai-ramai, tetapi tidak mengeluarkan arahan untuk rejim Zionis itu menghentikan pencerobohan di Gaza.

- Advertisement -

Panel yang terdiri daripada 17 hakim menuntut Israel mengambil langkah untuk “mencegah dan menghukum” dalam sebarang bentuk tindakan pembunuhan beramai-ramai dan menyediakan lebih banyak perkhidmatan asas serta bantuan kemanusiaan kepada rakyat Palestin.

Keputusan dan perbicaraan yang akan datang berkemungkinan akan memberi tekanan lanjut kepada penyokong Barat Israel dan pembekal senjata ke atas negara penceroboh itu.

Siren serbuan udara dibunyikan ke atas Israel sejurus selepas penghakiman diputuskan oleh mahkamah yang berpangkalan di Hague, di mana peguam Afrika Selatan yang membawa kes itu bersorak meraikannya.

- Advertisement -

Hamas juga memuji keputusan ICJ, mengatakan bahawa keputusan itu akan mengasingkan Israel daripada pengaruh antarabangsa dan mendedahkan jenayahnya di Gaza. Turki dan Sepanyol juga menyokong mahkamah ICJ, manakala sekutu utama Barat yang lain berdiam diri.

Rishi Sunak berkata: “Sesiapa sahaja – atau mana-mana organisasi – yang tidak mengutuk dengan jelas kejahatan yang dilakukan Hamas pada hari itu (7 Oktober tidak mempunyai hati nurani, tidak ada moral, tidak ada kesopanan dan tidak patut dihormati.

“Saya juga menolak sebarang cubaan untuk membuat persamaan antara tindakan Israel dan tindakan pengganas yang merakam video jenayah mengerikan mereka, yang merogol dan membunuh dengan semangat yang tidak sepatutnya.

“Itulah sebabnya kerajaan ini telah mengutuk kes yang sama sekali tidak wajar yang dibawa oleh Afrika Selatan ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa,” kata PM England itu.

Penghakiman ICJ dikeluarkan kerana PBB berkata ia telah memecat beberapa kakitangan di Gaza kerana didakwa mengambil bahagian dalam serangan Hamas 7 Oktober.

PBB berkata ia telah menerima maklumat daripada Israel mengenai dakwaan penglibatan beberapa pekerjanya dalam pencerobohan tahun lalu di mana 1,200 warga Israel terbunuh dan 240 orang dijadikan tebusan.

“Saya telah mengambil keputusan untuk segera menamatkan kontrak kakitangan ini dan melancarkan siasatan bagi memastikan keadilan tertegak tanpa berlengah-lengah,” Philippe Lazzarini, ketua agensi PBB pelarian Palestin, berkata pada hari Jumaat.

Jabatan Negara AS berkata ia amat bimbang dengan dakwaan itu, yang dikatakan berkaitan dengan 12 pekerja. Ia berkata ia tidak akan memberikan pembiayaan tambahan kepada agensi itu sehingga dakwaan itu ditangani.

AS dan Barat juga meningkatkan tekanan kepada Israel untuk menamatkan perangnya di Gaza. Joe Biden telah memberitahu Netanyahu untuk menyelesaikan konflik sebelum pilihan raya AS, menurut laporan media AS.

Kes undang-undang pada hari Jumaat kelmarin adalah keputusan awal cabaran undang-undang yang dilancarkan oleh Afrika Selatan yang mendakwa Israel melanggar Konvensyen Genosid PBB berhubung perang.

Panel 17 hakim juga memutuskan bahawa Israel mesti membenarkan lebih banyak bantuan mengalir, di tengah-tengah keadaan kemanusiaan yang semakin merosot di Gaza.

Keputusan Hakim Donoghue adalah langkah awal berikutan cabaran undang-undang oleh Afrika Selatan yang menuduh Israel melakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap rakyat Palestin di Gaza.

“Mahkamah tidak perlu memastikan sama ada sebarang pelanggaran kewajipan Israel di bawah Konvensyen Genosid telah berlaku,” katanya di bilik mahkamah yang penuh sesak. “Itu akan berlaku pada peringkat seterusnya.”

Walaupun ICJ tidak mempunyai cara untuk menguatkuasakan keputusannya, kes undang-undang akan digunakan untuk membina tekanan ke atas Benjamin Netanyahu, perdana menteri Israel, untuk menamatkan konflik.

Dalam keputusannya, Hakim Donoghue memetik seorang pegawai kanan PBB yang baru-baru ini mendakwa: “Gaza telah menjadi tempat kematian dan putus harapan untuk kelangsungan hidup.”

Israel telah menafikan sekeras-kerasnya dakwaan pembunuhan beramai-ramai sepanjang kempen ketenteraannya susulan serangan pengganas Hamas pada 7 Oktober, di mana 1,200 terbunuh dan 240 dijadikan tebusan.

Netanyahu berkata tuduhan itu “bukan sahaja palsu, ia keterlaluan dan orang yang baik di mana-mana harus menolaknya”.

Dalam ucapannya selama 50 minit di mahkamah, Hakim Donoghue memetik kenyataan daripada pemimpin Israel yang digunakan oleh pasukan undang-undang Afrika Selatan untuk membuktikan niat pembunuhan beramai-ramai Israel.

Pertama sekali ICJ memetik Yoav Gallant, menteri pertahanan Israel, yang memberitahu tentera pada hari-hari awal perang: “Kita memerangi haiwan manusia.”

Dakwaan Israel Katz, yang kini menteri luar, bahawa bekalan air dan tenaga ke Gaza akan ditutup sehingga tamat konflik juga digunakan.

Hakim Amerika berkata kenyataan itu “mencukupi untuk membuat kesimpulan bahawa sekurang-kurangnya beberapa hak yang dituntut oleh Afrika Selatan dan yang mana ia memohon perlindungan adalah munasabah”.

Dia juga memetik dakwaan jabatan kesihatan yang dikawal Hamas di Gaza bahawa lebih 25,000 orang telah terbunuh di wilayah itu sejak permulaan perang.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img