spot_img
spot_img

Isteri Tun Daim didakwa gagal isytihar harta

spot_img

KUALA LUMPUR (23 Jan): Isteri bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin, Toh Puan Na’imah Abdul Khalid, hari ini didakwa di mahkamah kerana tidak mengisytiharkan hartanya, termasuk kereta dan hartanah, kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Na’imah, yang berusia 67 tahun ini, didakwa kerana gagal mematuhi syarat notis untuk mengisytiharkan hartanya dalam penyatanya kepada SPRM pada Disember tahun lepas.

Antara 12 aset yang didakwa tidak diisytiharkannya termasuk Mercedes-Benz EQC400 dan 500 SL AUTO, tujuh hartanah di Kuala Lumpur, satu di Pulau Pinang, Ilham Tower Sdn Bhd dan Ilham Baru Sdn Bhd.

- Advertisement -

Pertuduhan tunggal itu didakwa mengikut Seksyen 36(2) Akta SPRM dan memperuntukkan hukuman penjara maksimum lima tahun dan denda tidak melebihi RM100,000.

Pertuduhan dibacakan di hadapan hakim Mahkamah Sesyen Azura Alwi, di mana Na’imah, berpakaian baju kurung hijau muda, mengaku tidak bersalah dan menuntut dibicarakan di dalam bilik mahkamah yang dipenuhi kira-kira 20 orang.

Dalam prosiding hari ini, Timbalan Pendakwa Raya diwakili oleh Ahmad Feisal Mohd Azmi dan Mohamad Fadhly Mohd Zamry hadir untuk pendakwaan.

- Advertisement -

Sementara itu, Na’imah diwakili bekas peguam negara Mohd Datuk Mohd Yusof Zainal Abidin, M Puravalen dan Alex Tan Chie Sian. Mohd Yusof terkenal kerana mendakwa mendiang Tan Sri Eric Chia, bekas pengerusi Perwaja Steel, dan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam perbicaraan Liwat di Mahkamah Tinggi lebih sedekad lalu.

Pihak pendakwaan meminta mahkamah menetapkan jaminan RM500,000, pasport Na’imah diserahkan kepada mahkamah, dan melaporkan kepada pihak berkuasa sebulan sekali.

Mohd Yusof bagaimanapun meminta ikat jamin ditetapkan sebanyak RM250,000, dan berhujah bahawa undang-undang menyatakan syarat jaminan tambahan hanya terpakai untuk keadaan tertentu.

Berhujah bahawa anak guamnya bukan risiko untuk melarikan diri, dia berkata anak guamnya tidak akan pergi ke mana-mana, dan akan kekal untuk “melawan kes itu”.

Puravalen berhujah kerana Daim sedang sakit, Na’imah memerlukan pasportnya untuk menemani suaminya sekali-sekala mendapatkan rawatan perubatan di luar negara.

Ahmad Feisal membalas bahawa adalah adil untuk mengenakan syarat tambahan, kerana tertuduh dalam kes ini tidak berbeza dengan mana-mana tertuduh lain.

Mahkamah kemudian menetapkan jaminan RM250,000 dengan seorang penjamin. Na’imah juga perlu menyerahkan pasportnya.

Mahkamah menetapkan 22 Mac untuk pengurusan kes.

Sebelum itu, SPRM mengeluarkan kenyataan yang mengatakan bahawa ia membuka kertas siasatan pada Februari 2023, berdasarkan maklumat daripada Kertas Pandora, merujuk kepada kebocoran besar-besaran berjuta-juta dokumen pada 2021 yang mendedahkan kekayaan tersembunyi dan pengelakan cukai oleh pemimpin masa lalu dan masa kini di seluruh dunia.

Nama Daim terdapat dalam laporan itu dan Daim telah menafikan sebarang salah laku, menyebut penyiasatan itu sebagai “pemburuan musuh politik” terhadapnya dan keluarganya.

(Tun Daim Zainuddin)

Isteri Tun Daim, Na’imah telah lantang dalam reaksinya terhadap penyiasatan SPRM terhadap suaminya dan keluarga mereka, menegaskan bahawa kekayaan mereka adalah hasil daripada perniagaan dan pelaburan yang sah, sejak empat dekad lalu sebelum Daim menyertai Kabinet pada 1984.

Daim dilantik sebagai menteri kewangan pada tahun 1984 sehingga beliau meletakkan jawatan pada tahun 1991. Beliau kemudiannya dilantik sebagai menteri dengan tugas-tugas khas pada tahun 1998 dan kemudiannya dilantik semula sebagai menteri kewangan I pada tahun 1999.

Beliau tidak pernah memegang sebarang jawatan awam sejak peletakan jawatannya kira-kira 22 tahun lalu pada Mei 2001.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img