spot_img
spot_img

Mirzan Mahathir hadir beri keterangan

spot_img

KUALA LUMPUR (18 Jan): Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah mengesahkan hari ini, telah memanggil ahli perniagaan Mirzan Mahathir, anak bekas perdana menteri dua kali Tun Dr Mahathir Mohamad, untuk membantu siasatan yang sedang dijalankan.

Mirzan tiba di ibu pejabat SPRM pada 9.30 pagi hari ini, dan perintah notis telah dihantar di bawah Seksyen 36(1)(b) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 (Akta SPRM) yang memerlukannya mengisytiharkan semua barang alih dan aset tidak alih dalam milikannya, sama ada di dalam atau di luar negara.

“Perintah ini adalah lanjutan daripada siasatan SPRM berhubung maklumat dalam Panama Papers serta aktiviti perniagaannya membabitkan penjualan dan pembelian syarikat berkaitan kerajaan (GLC),” kata SPRM dalam satu kenyataan pada Khamis.

- Advertisement -

SPRM menjelaskan bahawa ia telah memulakan siasatan terhadap semua entiti yang dikaitkan dan dinamakan dalam Kertas Pandora dan Kertas Panama sejak Ogos 2022.

Entiti itu disiasat di bawah Akta SPRM dan juga Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLA).

“Sehingga kini, seramai 10 saksi telah dipanggil bagi tujuan merekodkan kenyataan, dan SPRM sedang mengkaji dokumen kewangan dan pemilikan aset entiti yang disenaraikan dalam laporan itu, dan siasatan masih diteruskan,” katanya.

- Advertisement -

Hari ini, Bernama melaporkan suruhanjaya itu telah merekodkan kenyataan anak bekas perdana menteri pada hari ini, dipercayai berkaitan dengan perniagaannya sekitar penghujung tahun 1990-an.

Laporan media mendakwa SPRM telah memanggil individu itu bulan lepas berhubung dakwaan rasuah dan rasuah.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img