spot_img
spot_img

Arab Saudi bersedia Piala Dunia 2034

spot_img

JEDDAH: Menteri Sukan Saudi Putera Abdul Aziz bin Turki Al-Faisal telah menyentuh mengenai faedah sukan dan ekonomi kepada negaranya apabila menjadi tuan rumah Piala Dunia FIFA 2034. Arab Saudi bersedia untuk menjadi tuan rumah acara sukan terbesar dunia itu.

Dalam temu bual dengan media Britain, BBC, baginda membangkitkan aspek kelebihan dalam menganjurkan pertandingan itu pada musim panas dan bukannya musim sejuk, menyatakan kepentingan sukan di negara yang majoriti rakyatnya berumur di bawah 30 tahun, dan membincangkan kemajuan yang dicapai oleh Liga Professional Saudi.

Kerajaan telah melabur lebih £5 bilion ($6.26 bilion) dalam bidang sukan sejak 2021 sebagai sebahagian daripada strategi Wawasan 2030 untuk mempelbagaikan ekonomi daripada pergantungan kepada telaga minyaknya.

- Advertisement -

“Kami mahu menarik dunia (mengenali Arab Saudi) melalui sukan. Mudah-mudahan, menjelang 2034, orang ramai akan mendapat pengalaman Piala Dunia yang luar biasa.” kata baginda yang juga neyatakan negaranya telah berjaya menganjurkan lebih daripada 85 acara sukan global pada tahap tertinggi.

Sejak 2021, Arab Saudi telah menganjurkan perlawanan tinju berprofil tinggi, kejohanan tenis ATP dan perlumbaan Formula 1.

Dana Pelaburan Awam Negara membuat perubahan perniagaan drastik apabila mengambil alih pasukan Liga Perdana Newcastle United dan menganjurkan jelajah LIV Golf.

- Advertisement -

“Dua puluh juta penduduk kami berumur di bawah 30 tahun, jadi kami perlu melibatkan mereka – kami memainkan peranan kami untuk membangunkan sukan di dunia dan menjadi sebahagian daripada komuniti antarabangsa,” kata Putera Abdulaziz.

Beliau menambah bahawa pengajaran akan diambil daripada Piala Dunia FIFA 2022 di negara jiran Qatar, yang terpaksa diadakan pada musim sejuk untuk mengelakkan suhu tinggi.

Beliau berkata Arab Saudi “pasti” melihat sama ada pertandingan musim panas boleh dilaksanakan.

“Mengapa tidak melihat apa kemungkinan untuk melakukannya pada musim panas? Sama ada musim panas atau musim sejuk, ia tidak penting bagi kami, asalkan kami memastikan kami (menyampaikan) suasana yang sesuai untuk menganjurkan acara sebegini,” tambahnya.

Mengenai subjek kemampanan Piala Dunia, Putera Abdulaziz berkata: “Adalah satu mandat kepada kami untuk memastikan bahawa kami mematuhi peraturan antarabangsa … untuk memastikan bahawa kami memainkan peranan kami, untuk memastikan ia mesra alam. .”

Baginda bercakap mengenai kemajuan bola sepak di Arab Saudi, yang telah berjaya mencuri perhatian global sejak kemasukan pemain bernilai £750 juta, nama besar ke Liga Pro Saudi awal tahun ini, termasuk Cristiano Ronaldo, Karim Benzema dan Neymar.

Di peringkat akar umbi juga, bola sepak menjadi semakin popular, malah Kerajaan juga menyaksikan lebih 70,000 wanita dan gadis kerap mengambil bahagian dalam sukan itu.

“Semua perlawanan besar kami telah menarik jumlah penonton yang tinggi setakat ini … Kami sedang menyiarkan ke 147 negara di seluruh dunia,” kata Putera Abdulaziz.

“Apabila kami merancang untuk membangunkan liga, kami tidak pernah terfikir bahawa kami akan melakukannya dengan begitu cepat, tetapi untuk melihat itu sebenarnya menyegarkan dan ia sebenarnya mempamerkan keutamaan kerajaan ini. Fokus kami adalah untuk membangunkan liga kami untuk menjadi yang terbaik di dunia.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img