spot_img
spot_img

Salah tanggapan pemilik perniagaan terhadap pendigitalan

spot_img

Apabila mendengar frasa “transformasi digital”, saya tahu bahawa bagi sesetengah orang, ia membuatkan mata mereka terbeliak kerana reputasinya dalam pertuturan korporat yang digunakan secara berlebihan.

Walau bagaimanapun, frasa ini bukan sekadar matlamat aspirasi tetapi juga berfungsi. Daripada mesyuarat kerja hingga membeli-belah atau berhubung dengan keluarga dan rakan, transformasi digital telah menemui jalannya ke dalam setiap aspek kehidupan kita. Walaupun ramai orang merasakan bahawa ia adalah akibat daripada pandemik Covid-19, saya mempunyai pandangan yang berbeza sama sekali.

Mesyuarat dalam talian dan beli-belah dalam talian serta segala-galanya daripada kecerdasan buatan (AI – Artificial Intelligent) kepada pembelajaran mesin (ML –  Machine Learning) telah wujud sejak sekian lama. Mereka tidak muncul dalam sekelip mata. Pada tahap tertentu, perniagaan juga mula menggunakan teknologi ini sebagai sebahagian daripada proses dan model perniagaan mereka untuk membuka kunci pelbagai peluang pasaran baharu yang dihasilkan oleh peralihan global.

- Advertisement -

Pandemik Covid-19 hanya memberi peluang kepada perniagaan untuk menjadi lebih mudah menyesuaikan diri dan tangkas dalam menerima persekitaran yang berkembang, menangani jangkaan yang berubah dan menangani cabaran secara dinamik, semuanya dalam nafas yang sama.

Salah tanggapan transformasi digital banyak berlaku

Apabila kita melihat transformasi digital dari sudut pandangan perniagaan, ia seperti kotak Pandora — ia menjadi lebih rumit pada setiap masa. Tetapi ia adalah jenis komplikasi yang menawarkan banyak peluang.

- Advertisement -

Perniagaan yang telah berjaya menjalani transformasi digital amat menyedari perubahan seni bina holistik yang diperlukan, yang merangkumi segala-galanya daripada gaya kepimpinan, budaya dan proses kepada pengalaman perniagaan untuk pekerja serta pelanggan. Ia juga melibatkan kekeliruan melalui maklumat yang salah, salah tanggapan dan gembar-gembur.

Dan semua ini, apabila digabungkan, boleh menjadi sangat menakutkan dan menghalang banyak perniagaan daripada memulakan perjalanan transformasi digital mereka. Malah, pada tahun 2020, kajian oleh Forrester mendedahkan bahawa sekurang-kurangnya 45% daripada pembuat keputusan perkhidmatan Malaysia mengatakan bahawa firma mereka terlibat secara aktif dalam transformasi digital. Jumlah itu, bagaimanapun, tidak berubah pada 2021. Tidak mengejutkan, firma yang menangguhkan rancangan mereka untuk memulakan inisiatif transformasi digital pada 2021 juga lebih berhati-hati untuk berbuat demikian pada 2022.

Di bawah ialah senarai beberapa salah tanggapan yang perlu diketahui oleh perniagaan semasa mereka melakar jalan ke hadapan melalui laluan yang lebih mantap dalam perairan bergelora ini.

(i) Transformasi digital adalah untuk orang besar
Salah! Jika anda termasuk dalam kategori perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS), anda lebih berisiko untuk lemas dan paling memerlukan transformasi digital untuk terus bertahan dan perlahan-lahan menavigasi perairan.

Perniagaan kecil cenderung menjadi gementar kerana ia menjadi menakutkan apabila mereka mendengar tentang teknologi baharu — sama ada Internet Perkara (IoT- internet of things), data besar (big data), realiti tambahan (AR – Argumented Reality), blockchain atau metaverse — dan segera membuat kesimpulan bahawa transformasi memerlukan pengeluaran sejumlah besar pelaburan dan tenaga kerja terlatih teknologi yang sepenuhnya baharu.

Ini menyebabkan mereka percaya bahawa transformasi digital adalah sesuatu yang hanya terpakai kepada perniagaan besar, yang sememangnya tidak benar.

Dengan pemikiran itu, PKS mengelak peluang dan kehilangan peluang ini.
Banyak teknologi ini telah didemokrasikan dan tersedia secara meluas. Mereka datang pada kadar yang sangat berpatutan dengan pelan pembayaran yang sangat mudah.

Apabila bercakap tentang memanfaatkan teknologi baharu, saya menggesa anda untuk melihat sekilas tentang landskap perniagaan hari ini dan anda akan menemui banyak bidang di mana syarikat permulaan telah membuktikan bahawa saiz dan kepantasan mereka adalah satu peluang.

Pada Julai tahun lepas, laporan oleh HSBC dan KPMG bertajuk “Emerging Giants in the Asia Pacific” mengenal pasti 10 unicorn berpotensi di Malaysia, membuktikan bahawa dengan pelaksanaan teknologi, perniagaan kecil boleh berkembang daripada biji kecil kepada pokok oak yang besar setanding dengan pemain pasaran besar dan yang mampu mengganggu pasaran tradisional.

(ii) Transformasi digital bermakna proses yang lebih sukar
Teras perniagaan adalah tiga perkara: menghasilkan produk dan perkhidmatan berkualiti tinggi; menjual seberapa banyak produk dan perkhidmatan; dan menjauhi perkara yang salah.

Pemikiran ini, malangnya, memaksa sistem yang agak tegar kerana apabila anda mempunyai sesuatu yang berfungsi, anda cenderung untuk terus melakukannya berulang kali. Maksud saya, kenapa betulkan sesuatu yang tidak rosak, bukan? Oleh itu, status quo berakar umbi dalam membuat keputusan dan budaya korporat. (sikap tidak mahu berubah)

Walau bagaimanapun, ini tidak akan kekal. Hari ini, inovasi dan kreativiti dalam perniagaan diutamakan. Hanya 10 tahun yang lalu, restoran terpaksa menyediakan meja dan kerusi untuk pelanggan menjamu selera. Hari ini, restoran yang sama ini sedang mencari menu online untuk operasi perniagaan mereka.

Proses yang tegar tidak kondusif untuk mendedahkan inovasi produk baharu yang berpotensi mengubah perniagaan dan cara kerja. Menggunakan teknologi untuk menambah produk dan perkhidmatan sedia ada untuk mencipta tawaran perkhidmatan baharu yang akan menyebabkan usaha, tenaga dan sumber yang mungkin dalam fikiran mereka tidak membuahkan hasil dan ini, akibatnya, dielakkan dan dijauhi oleh syarikat yang tradisional.

Untuk mencapai transformasi digital yang lancar, perniagaan mesti mempunyai kesanggupan untuk mengambil jalan yang out of comfort zone. Tanya diri anda, “Jika saya ingin menjadi relevan dalam tempoh lima atau 10 tahun akan datang, apakah yang saya lakukan untuk menyemak semula proses saya atau untuk memperhalusi dan mengembangkan produk dan perkhidmatan saya? Apa yang saya lakukan secara berbeza untuk terus mendahului persaingan?”

Perkataan “transformasi” itu sendiri menandakan evolusi yang tidak selaras dengan apa yang dilakukan sebelum ini. Ambillah ia daripada saya, tanpa mengambil peluang dan terbuka kepada sedikit perubahan, usaha perniagaan anda akan sentiasa terputus. Belajar untuk selesa dengan perkara atau usaha yang tidak selesa.

(iii) Transformasi digital = manusia diganti
Walaupun tidak dapat dielakkan bahawa sesetengah peranan pekerja mungkin menjadi usang dalam masa terdekat, namun anda sebagai pemilik perniagaan tidak boleh terlalu ekstrem dalam menggantikan manusia.

Walau bagaimanapun, apa yang pasti ialah peralihan proses dan automasi dipacu teknologi mesti diuruskan dengan teliti. Sebagai contoh, perniagaan mesti menyusun strategi perjalanan transformasi digital mereka dan mempertimbangkan peluang penempatan semula dengan latihan baharu untuk pekerja yang mempunyai kemahiran yang akan diturunkan.

Isu kompleks seperti perkhidmatan pelanggan tidak akan diautomasikan atau diberikan kepada mesin untuk dikendalikan dalam masa terdekat. Saya percaya bahawa “kemahiran insaniah” asas seperti kreativiti, komunikasi dan penyelesaian masalah adalah dan akan sentiasa menjadi sumber yang berharga kepada beberapa perniagaan apabila teknologi baharu lain muncul pada tahun-tahun akan datang.

Menjana pemahaman tentang cara ia boleh digunakan adalah sama pentingnya dengan pelaksanaan mana-mana teknologi. Satu perkara yang pasti, kita secara semula jadi tertarik kepada sentuhan manusia dan walaupun kita merasakan teknologi mengambil alih kehidupan kita, kita akan memerlukan manusia untuk menguasai teknologi itu. Ia adalah satu perkara untuk tidak mempelajari apa yang pernah kita ketahui dan mempelajari semula perkara baharu untuk kekal relevan.

Tidak lari dari transformasi digital

Jadi, sama ada kita bosan dengan frasa “transformasi digital” atau tidak, anda tidak boleh lari daripadanya. Terdapat banyak yang dipertaruhkan untuk perniagaan dan mereka tidak boleh kehilangan peluang besar yang ditawarkan oleh pendigitalan.

Intinya ialah perniagaan mesti berusaha untuk mengikuti perkembangan pesat transformasi digital, mengiktiraf kepentingannya dan belajar untuk menerima teknologi dan penyelesaian baharu untuk kekal berdaya saing.

Ia adalah satu proses yang panjang dan membosankan dan anda mungkin terganggu dan terharu sepanjang perjalanan dengan teknologi paling terkini dan faedah yang diunjurkan tetapi itu semua adalah sebahagian daripada perjalanan.

Perkara yang berkesan untuk orang lain mungkin tidak sesuai untuk perniagaan anda. Malangnya tiada penyelesaian yang ultimate untuk semua bagi mencapai transformasi digital. Setiap perniagaan mesti merencanakan laluannya berdasarkan situasi dan keperluan khususnya.

Mengubah secara digital bukanlah sesuatu yang perlu anda lakukan sendiri. Bercakap kepada juara industri. Jika tidak, datang ke Jendela Biz, anak syarikat Best Pay Solution Sdn Bhd. Diamanahkan dan bekerjasama dengan badan digital kerajaan untuk memacu agenda transformasi digital di negara ini. Jendela Biz adalah ruang yang mengasyikkan yang kondusif untuk memupuk inovasi.

Terdapat banyak program transformasi digital yang akan membantu perniagaan anda menggunakan strategi inovasi yang baik untuk membimbing anda melalui perjalanan transformasi digital anda.

Di bawah program seperti Dana Bisnes Online Jendela Biz, syarikat memperuntukkan hampir RM23 juta pelaburan untuk pembangunan industri, termasuk infrastruktur digital dan pendidikan, bagi memastikan tenaga kerja dilengkapi dengan kemahiran yang diperlukan untuk berjaya dalam ekonomi digital dalam pelbagai sektor.

Inisiatif seperti ini akan memacu penggunaan pendigitalan dalam kalangan perniagaan tradisional Malaysia, manakala Perdagangan Digital menggalakkan kesalingoperasian dan penyelarasan standard dan pendekatan kawal selia yang lebih baik serta memudahkan perdagangan dalam dan merentas sempadan. Ketahuilah bahawa anda tidak perlu memulakan perjalanan transformasi digital secara keseorangan.

Razrul Anwar Rusli

Pengarah BestPay Solution Sdn Bhd

CEO Jendela Biz

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img