spot_img
spot_img

Aset cair Tun Daim sahaja cecah RM50 bilion sebelum masuk politik

spot_img

KUALA LUMPUR, 12 Jan ― Bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin berkata beliau adalah ahli perniagaan yang berjaya dengan aset dan hartanah yang diperoleh melalui aktiviti perniagaan yang sah sebelum terlibat dalam politik.

Malah, katanya, sekiranya dia kekal dalam perniagaan dan tidak lagi berniaga, nilai pemilikan aset cairnya sahaja sudah melebihi RM50 bilion.

“Sebelum menyertai politik dan memegang jawatan awam, saya seorang ahli perniagaan yang berjaya dan kaya. Keputusan saya untuk menyertai kerajaan dan berkhidmat kepada negara menyebabkan kerugian kewangan yang besar kepada saya dan keluarga saya,” katanya dalam afidavit sokongannya yang difailkan pada 10 Jan.

- Advertisement -

Afidavit itu difailkan bersama permohonan Daim dan ahli keluarganya untuk semakan kehakiman bagi mencabar siasatan yang dijalankan terhadap mereka oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Menurut Daim, pada atau sekitar 1969, beliau menceburi bidang perniagaan yang diasaskan bersama rakan kongsi lain iaitu syarikat pembangunan tanah dikenali sebagai Syarikat Maluri Sdn Bhd.

Beliau berkata, syarikat itu bertanggungjawab membangunkan perbandaran dikenali sebagai Taman Maluri dan Taman Bukit Maluri di Kuala Lumpur, yang bernilai lebih RM26 bilion hari ini.

- Advertisement -

“Saya juga pemilik Malaysian French Bank, yang kemudiannya dikenali sebagai UMBC (kini RHB). Saya juga mempunyai kawalan dan minat dalam banyak syarikat induk seperti SimeUEP (kini Sime Darby), Guthrie, TV3, Maybank, Consplant, Cold Storage dan Nestle Malaysia. 10 peratus kepentingan saya dalam Nestle Malaysia hari ini bernilai kira-kira RM3 bilion,” katanya dalam afidavit itu.

Pada 10 Januari lalu, Daim berusia 85 tahun, isteri Toh Puan Nai’mah Abdul Khalid, 66, dan empat anak mereka Asnida, 62, Md Wira Dani, 45, Muhammed Amir Zainuddin, 28, dan Muhammed Amin Zainuddin, 25, bersama Ilham Tower Sdn Bhd selaku pemohon, memfailkan permohonan kebenaran semakan kehakiman dengan menamakan SPRM dan Pendakwa Raya sebagai responden pertama dan kedua.

Dalam permohonan itu, mereka mendakwa Pada 30 Disember 2023, SPRM SPRM mengeluarkan kenyataan bahawa siasatan terhadap Daim telah dibuka berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada “Kertas Pandora”.

Daim berkata “Kertas Pandora” adalah fail sulit yang bocor pada 2021, mendedahkan nama pemilik syarikat luar pesisir, aset dan akaun bank di luar bidang kuasa Malaysia, dan fail ini tidak menunjukkan sebarang salah laku oleh beliau dan keluarganya.

Oleh itu, antara lain, mereka memohon perintah mahkamah agar SPRM dan pegawainya membatalkan semua siasatan yang dimulakan terhadap mereka dari Februari 2023 hingga sekarang, dan juga membatalkan semua notis yang dikeluarkan oleh SPRM.

 

Sumber ― Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img