spot_img
spot_img

Pil multi-vitamin ada kesan sampingan

spot_img

Pakar onkologi telah mendakwa bahawa pengambilan multivitamin boleh meningkatkan risiko kanser sebanyak 30%, walaupun kajian sebelum ini mendapati bahawa ia tidak menimbulkan risiko.

Dr Mohammad Muneeb Khan, yang mengasaskan badan amal Killing Cancer Kindly, telah memberi amaran bahawa produk multivitamin ada kesan sampingannya.

“Pil sintetik mengandungi jumlah mikronutrien yang tinggi dan tidak diperlukan sepenuhnya yang jauh melebihi keperluan purata tubuh manusia,” jelasnya.

- Advertisement -

“Sebatian organik yang kecil ini sangat banyak sehingga organ kita bekerja keras untuk menggunakannya, dan jika tidak digunakan, akan tersisa di sekeliling badan.”

Beliau menambah bahawa masalah dengan lebihan multivitamin ini ialah ia “mudah didapati untuk memberi makan kepada ratusan sel kanser yang dihasilkan dalam badan kita setiap hari”.

“Biasanya, badan kita mempunyai keupayaan untuk memusnahkan sel-sel kanser ini dengan berkesan tetapi ini menjadi satu cabaran apabila mereka (sel-sel kanser) cukup makan dan dapat bertambah bilangannya dengan cepat,” katanya.

- Advertisement -

“Bayangkan beratus-ratus sel-sel kanser kecil yang rakus berlari-lari dan melahap segala-galanya dan kemudian bercambah bilangannya secara eksponen dari semasa ke semasa sehingga mereka dapat mengatasi sepenuhnya pertahanan anti-kanser badan kita seperti sistem imun.”

Dr Khan berkata penyelesaiannya adalah untuk ‘mengklasifikasikan semula’ multivitamin sebagai ubat dan menyedarkan orang ramai tentang kesan sampingannya.

“Amaran kesihatan dan preskripsi akan bertindak dengan baik bersama nasihat umum bahawa kebanyakan orang, kanak-kanak dan orang dewasa, tidak memerlukan vitamin tambahan dalam diet mereka,” katanya.

Dr Khan berkata badan amalnya kini dilaporkan “badan penyelidikan yang semakin berkembang” sedang cuba membuktikan hubungan antara penggunaan vitamin sintetik dan peningkatan kadar kanser paru-paru, usus, prostat dan payudara.

“Dalam satu kajian utama, percubaan CARET, peningkatan risiko mendapat kanser paru-paru daripada pengambilan suplemen harian termasuk vitamin B6, B9 dan B12 dianggarkan hampir 30%,” katanya.

“Kajian yang melihat penggunaan suplemen harian termasuk vitamin A dan vitamin B kompleks (termasuk vitamin seperti B1, B6 dan B12), menunjukkan korelasi dalam peningkatan risiko untuk pelbagai jenis kanser, walaupun lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk mengesahkannya.”

Walaupun badan amal Dr Khan merancang untuk melakukan lebih banyak penyelidikan mengenai topik itu tahun depan, kajian terdahulu mendapati bahawa tiada kaitan antara pengambilan multivitamin dan kanser seperti kolon, gastrik atau paru-paru. Kajian yang sama, dari 2019, mendapati bahawa multivitamin sebenarnya dikaitkan dengan pengurangan risiko kanser kolon dan pundi kencing, tetapi boleh membawa kepada peningkatan risiko limfoma bukan Hodgkin.

Kajian lanjut ke atas lebih satu juta rakyat Amerika mendapati bahawa tiada kaitan penggunaan multivitamin dengan kematian awal, kematian penyakit kardiovaskular atau kematian akibat kanser.

Kajian berasingan terhadap 37,920 wanita melaporkan tiada kaitan penggunaan multivitamin dengan risiko kanser payudara.

Manakala leboh 46% rakyat Britain mengambil pil multi-vitamin.

Banyak vitamin yang kita perlukan terdapat dalam makanan yang kita makan, itulah sebabnya Cancer Research UK mengatakan bahawa terdapat bukti bahawa diet yang sihat dengan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran boleh mengurangkan risiko kanser anda.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img