spot_img
spot_img

Amaran kesihatan di setiap batang rokok

spot_img

TRENTON (Kanada): Dalam usaha membendung tabiat merokok, Kanada menjadi negara pertama di dunia semalam yang mewajibkan amaran kesihatan seperti “racun dalam setiap sedutan” pada setiap batang rokok.

Amaran lain termasuk “rokok menyebabkan mati pucuk,” “rokok menyebabkan kanser,” “asap tembakau membahayakan kanak-kanak,” dan “rokok merosakkan organ anda”.

Memandangkan Kanada adalah sebuah negara dwibahasa (Inggeris dan Perancis), kerajaan mewajibkan label baharu akan menggunakan kedua-dua bahasa itu, lapor Agensi Anadolu. Kini amaran kesihatan sudah pun ada di setiap kotak rokok.

- Advertisement -

Merokok terus membunuh kira-kira 48,000 warga Kanada setahun, kata Menteri Kesihatan Carolyn Bennett apabila peraturan itu diumumkan pada 31 Mei.

Amaran di setiap batang rokok akan diteruskan secara berperingkat, dengan rokok bersaiz king membawa mesej itu menjelang 31 Julai, tahun depan dan merokok biasa menjelang 30 April 2025.

Kanada adalah peneraju dalam menghendaki amaran kesihatan pada bungkusan rokok pada tahun 2001, dan ia sekali lagi menjadi penanda aras dengan peraturan baharu ini

- Advertisement -

“Kami akan terus melakukan apa sahaja untuk membantu lebih ramai orang di Kanada berhenti merokok dan membantu golongan muda menjalani kehidupan bebas tembakau yang sihat,” lapor Bennett.

 

 

Sumber – Agensi Bernama-Anadolu

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img